سیداصغر مطهری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پیش از انقلاب، مناطق سالوک و ساریگل در شهرستان اسفراین با عنوان شکارگاه اختصاصی سلطنتی زیر حفاظت اداره شکاربانی بود و خانواده شاه برای شکار در این مناطق حضور یافته و بعضا گردشگران خارجی، بویژه آمریکایی برای تفریح به این شکارگاه ها می آمدند.
وی افزود: با پیروزی انقلاب اسلامی، این مناطق برای صیانت انفال الهی، حمایت از حیات وحش و حفاظت از زیستگاه ها، به عنوان مناطق غنی حفاظت شده زیر مدیریت محیط زیست قرار گرفت.
وی ارتقای بیش از هشت هزار هکتار از منطقه حفاظت شد سالوک به پارک ملی سالوک و ارتقای حدود هشت هزار هکتار از منطقه حفاظت شده ساریگل به پارک ملی ساریگل را از دیگر اقدامات انجام شده در دوران پس از انقلاب عنوان کرد.
مطهری گفت: در این مدت سه درخت کهنسال شامل «اورس سرانی، صنوبر نظرعلی و سروهای قره باغ» در شمار آثار طبیعی ملی به ثبت رسید تا گامی برای حفاظت از آنها برداشته شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی، ثبت ذخیره گاه زیست کره کپه داغ در اجلاس جهانی یونسکو را از دیگر اقدامات مهم صورت گرفته برای صیانت و ارتقای وضعیت محیط زیست استان برشمرد.
وی به دستاوردهای انقلاب در حوزه محیط زیست اشاره و بیان کرد: پس از انقلاب بخش تخصصی محیط زیست انسانی شکل گرفت که به حفاظت از منابع زیستی آب، خاک و هوا پرداخته و پایش منابع آلاینده در اهداف حفاظتی سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.
مطهری افزود: در این قالب قوانین مترقی چون قانون حفاظت و بهسازی، قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا، پسماند، توزیع عادلانه آب و در سال های اخیر قانون هوای پاک و همچنین آیین نامه های اجرایی آن تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی گفت: عضویت در کنوانسیون ها و معاهدات بین المللی و مشارکت در اجرای برنامه های بین المللی را از دیگر اقدامات ارزنده سازمان حفاظت محیط زیست بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارد و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه موجود کشور ، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند که برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست پلنگ ها است با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.