محمد امید عصر چهارشنبه در جمع مردم روستای پالکانلو از توابع بخش سرحد شیروان با اشاره به آمار بالای جمعیت روستایی خراسان شمالی اظهار داشت: این نشانگر آن است که بافت روستایی این استان حفظ شده و مردم همچنان مولد بوده و در تولید مشارکت فعال دارند.
وی افزود: دولت تدبیر و امید خلاء بزرگی را در نقاط روستایی احساس کرده و بر این اساس اشتغال روستاییان را به صورت جدی مورد توجه قرار داد که 3.13 درصد تسهیلات اشتغال روستایی کشور به خراسان شمالی تعلق گرفته است.
امید گفت: سهم خراسان شمالی از تسهیلات 180 هزار میلیارد ریالی اشتغال روستایی کشور، 5 هزار و 600 میلیارد ریال است که هزار و 600 میلیارد ریال آن ابلاغ شده و هزار و 700 میلیارد ریال اخیرا برای استان آزاد شده است.
وی با بیان اینکه دولت در مسیر اشتغال و کارآفرینی گام های بلندی برداشته است، گفت: این منابع را باید با وسواس و دقت بیشتری هزینه کرد تا به تحرک، اشتغال و کارآفرینی بینجامد، چرا که تسهیلات اشتغال روستایی توانسته روند مهاجرت روستاییان را معکوس کند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور، زیرساخت های روستایی شهرستان شیروان را مناسب خواند و گفت: به برکت انقلاب اسلامی اقدامات مطلوبی در حوزه های مختلف شکل گرفته که می توان به شاخص 75 درصدی گازرسانی روستاها در کشور اشاره کرد که این رقم در خراسان شمالی و شیروان 90 درصد است.

* جمعیت روستایی خراسان شمالی ماندگارند
استاندار خراسان شمالی نیز گفت: این استان در حوزه روستایی از ظرفیت های بالایی برخوردار است و مردم آن در این بخش فعال بوده و در روستاها ماندگار هستند.
محمدعلی شجاعی با اشاره به نقش فعال روستاییان استان در تولید، اظهار داشت: با همت روستاییان نرخ مشارکت اقتصادی در این استان 5 درصد بیشتر از میانگین کشور است.
وی با اشاره به رویکرد مدیریت عالی استان برای برنامه ریزی در راستای افزایش درآمد و ارزش افزوده گفت: سال آینده با نهایی شدن سند توسعه استان، قابلیت و ظرفیت هر شهرستان مشخص شده و اقدامات درخوری برای شکوفایی این استعدادها انجام خواهد شد.
شجاعی با بیان اینکه اخیرا 20 روستای فاقد روشنایی در این استان شناسایی شده اند، افزود: تا پایان امسال به این روستاها برقرسانی خواهد شد چرا که معتقدیم توسعه را باید از روستاها آغاز کرد.
فرماندار شیروان نیز گفت: اقتصاد این شهرستان مبتنی بر روستاها است و هم اکنون 40 درصد جمعیت این شهرستان در نواحی روستایی سکونت دارند.
امین رضا مرآتی با بیان اینکه اگر در حوزه روستایی برنامه ریزی درستی صورت نگیرد، روند مهاجرت روستاییان افزایش می یابد، اظهار داشت: دولت تدبیر و امید توجه ویژه ای به روستاها داشته که محرومیت زدایی و توسعه را در دستور کار خود قرار داده است.
وی در عین حال به مشکلات حوزه روستایی شیروان اشاره کرد و گفت: 65 روستای شهرستان با جمعیتی 20 هزار نفری دارای تنش آبی هستند که با تکمیل مجتمع آبرسانی زیدر سرانی، که نیازمند 200 میلیارد ریال اعتبار است، مشکل این بخش حل خواهد شد.
مرآتی افزود: 10 درصد جمعیت این شهرستان عشایر هستند که مشکلات عدیده ای در تامین آب دارند و وجود 8 هزار و 300 هکتار باغ، 48 هزار هکتار کشتزار و 550 هزار راس دام در شهرستان، توجه به تامین آب مورد نیاز عشایر و بخش کشاورزی را ضروری کرده است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم کشور به همراه استاندار خراسان شمالی و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی در سفری نیم روزه از ناحیه صنعتی امیرآباد، روستای پالکانلو بخش سرحد و منطقه حفاظت شده گلیل شیروان دیدن کرد.
7186/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.