علیرضا صبوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این آبادی ها، در سیستم وزارت کشور، کد ندارند و جمعیت هر کدام آنها تنها چند، خانوار است اما، با دستور استاندار برای برق رسانی به این مناطق پیگیری های لازم در دست انجام است.
وی افزود: بیشترین این آبادی های بدون برق در شهرستان مزری راز و جرگلان با 13 آبادی است که فاصله بسیار زیاد با شبکه برق دارند.
صبوری با بیان اینکه پراکندگی روستاها، هزینه های برق رسانی را بالا برده است افزود: برای برق رسانی به سه آبادی شهرستان بجنورد 12 میلیارد و 800 میلیون ریال، چهار آبادی در اسفراین 12 میلیارد و 80 میلیون ریال و پنج آبادی مانه وسملقان 10 میلیارد و 700 میلیون ریال نیاز است.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: چهار آبادی در جاجرم، چهار آبادی در گرمه 2 آبادی در فاروج است.
وی افزود: برای برق رسانی به 36 آبادی، مناقصه برگزار شده و اجرای اقدامات در چهار روستا در دست اقدام است و 6 روستا هم تحویل پیمانکار شده و در صورت تامین اعتبار، برق رسانی به 10 روستا تا دهه فجر امسال بهره برداری می شود.

* برق رسانی به آبادی ها توجیه اقتصادی ندارد
صبوری با اشاره به اینکه اجرای تاسیسات برق و برقرسانی به این روستاهای پراکنده بسیار هزینه بر بوده و توجیه اقتصادی ندارد گفت: شمار زیادی از این روستاها سکنه دائم ندارند به همین لحاظ پیشنهاد داریم برای تامین برق برخی از این روستاییان از پنل های خورشیدی استفاده شود.
وی گفت: به طور مثال یک روستا تنها 2 خانوار سکنه دارد و برق رسانی به آن، 16 میلیارد ریال هزینه دارد یعنی به ازای هر خانوار باید هشت میلیارد ریال هزینه شود که با نصب پنل های خورشیدی در پشت بام و یا حیاط منزل روستاییان، برق یک کیلووات تولید می شود و جز مصرف روشنایی، سایر مصارف هم تامین خواهد شد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی گفت: پنل خورشیدی برای هر خانوار 450 میلیون ریال هزینه دارد.
صبوری خاطرنشان کرد: پیش از این در قالب طرح برکت آفتاب، نصب پنل های خورشیدی برای مددجویان نهادهای حمایتی در دستور کار بوده است که در آن، برق تولیدی مجریان طرح به صورت تضمینی خریداری می شود.
وی افزود: در طرح برکت آفتاب، پنل پنج کیلووات نصب می شود و در درآمد در این طرح 16 میلیون ریال در هر دوره است که اقساط بانک هم از این درآمد دریافت می شود و وام پس از چهار سال تسویه می شود.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی اظهار داشت: برق، زیربنای صنعت،توسعه و اشتغال است و در این استان هم، برق رسانی به روستاها در اولویت اقدامات استاندار قرار گرفته است.
وی افزود: وزارت نیرو، بر اساس سیاست های خود، برق رسانی به روستاهای بالای 20 خانوار، اهداف خود را تا سال 94 عملیاتی کرد و پس از آن، برق رسانی به روستاهای بالای 10 خانوار در دستور کار قرار گرفت که در سال 96، تمام روستاهای دارای کد استان برق دار شدند.
وی افزود: البته بر اساس شرشماری سال 95، چهار روستای بالای 10 خانوار دیگر به ما معرفی شد که در شهرستان گرمه و جاجرم بودند که اقدامات لازم برای برقرسانی انجام شده است.
به گفته مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی، برای برق رسانی به این روستاها، 16 میلیارد ریال هزینه شده است.
شرکت توزیع نیروی برق خراسان شمالی 350 هزار و 655 مشترک دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.