محمدرضا غلام زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از زمان اجرای طرح تاکنون 46 هزار نفر در این استان عضو صندوق بیمه روستایی و عشایری شده اند.
وی با بیان اینکه بیمه شدگان باید تنها چهار ماه حق بیمه پرداخت کنند، افزود: مابقی حق بیمه، بیمه شدگان روستایی و عشایری و سایر اقشار توسط دولت پرداخت می شود.
وی گفت: در بیمه روستایی و عشایری هشت سطح درآمدی وجود دارد که در پایین ترین سطح، بیمه شونده سالانه 2 میلیون و 400 هزار ریال حق بیمه پرداخته و در برابر آن چهار میلیون و 800 هزار ریال نیز توسط دولت پرداخت می شود.
غلام زاده افزود: در بالاترین سطح درآمدی نیز حق بیمه افراد پنج میلیون و 400 هزار ریال در سال است و دولت 10 میلیون و 800 هزار ریال در قبال آن کمک می کند.
وی گفت: این صندوق تلاش دارد تا در یک دوره سه ساله 100 درصد جامعه هدف در استان را زیر پوشش قرار دهد.
مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: پارسال شرط لزوم داشتن کمتر از 50 سال برای بیمه شدگان برداشته شده بود که تنها در مدت 2 ماه یکهزار نفر خود را بیمه کردند اما امسال این شرایط وجود ندارد.
وی اظهار داشت: شرایط سنی عضویت در این بیمه هم اکنون داشتن 18 تا 50 سال است.
مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی افزود: این صندوق امسال علاوه بر زیر پوشش بردن جمعیت روستایی و عشایری ساکن در روستاها و همچنین کشاورزان ساکن در شهرهای بزرگ، تفاهم نامه هایی با مرکز ملی فرش ایران و سازمان میراث فرهنگی بسته است تا افرادی که در تولید صنایع دستی فعالیت دارند و در شهرهای بزرگ سکونت دارند، فرصت عضویت در این صندوق را داشته باشند.
غلام زاده اظهار داشت: همچنین با اتحادیه زنبورداران نیز در این راستا تفاهم نامه بسته شده است.
وی افزود: علاوه بر اجرای این دو طرح با صندوق کار آفرینی امید استان نیز تفاهم نامه ای بسته شده است تا کسانی که تسهیلات خود اشتغالی می گیرند و بیمه نیستند زیر پوشش بیمه اجتماعی قرار گیرند.
وی اظهار داشت: هم اکنون در سایر استان ها با تمامی صندوق ها و بانک ها در این خصوص مشارکت وجود دارد که این صندوق نیز تلاش می کند تا با این مراکز ارتباط بیشتری برقرار کند چرا که بیشتر افرادی که تسهیلات اشتغال دریافت می کنند ساکن مناطق روستایی و عشایری هستند.
مدیر صندوق بیمه کشاورزان، روستاییان و عشایر خراسان شمالی گفت: جمعیت روستایی و عشایری این استان به علت خشکسالی ها پی در پی از درآمد پایینی برخوردار هستند که بعضا برخی از خانوار ها برای تمدید بیمه اجتماعی خود مشکل دارند.
غلام زاده اظهار داشت: این صندوق برای زیر پوشش بردن جامعه هدف حتی افرادی که نتوانند حق بیمه خود را یکجا پرداخت کنند از آنان 6 ماهه دریافت خواهد شد و در مناطق ضعیف تر کمک بیشتری می شود.
وی هدف امسال این صندوق را تمرکز بر بیمه کردن تمامی خانوار ها عنوان کرد و افزود: تلاش داریم دست کم سرپرست خانوار زیر پوشش بیمه قرار گیرد تا در زمان بازنشستگی، از کار افتادگی و فوت، خانواده وی دچار مشکل اقتصادی نشود.
وی اظهار داشت: هم اکنون یکهزار و 500 خانوار نیز مستمری بگیر هستند.
استان خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که حدود 44 درصد آنان در روستاها سکونت دارند و 37 تا 42 درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.
حدود پنج هزار خانوار از جمعیت خراسان شمالی نیز مشتمل بر حدود 30 هزار نفر، عشایر هستند.
خراسان شمالی جزو استان های با سطح درآمدی پایین است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.