جواد نظری روز دوشنبه در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تاکنون تنها یک دستگاه دیجیتایزر خریداری شده و خرید سه دستگاه دیگر نیازمند اختصاص اعتبار لازم است.
وی اعتبار تخصیص یافته به ستاد مدیریت بحران خراسان شمالی برای ساخت ایستگاه لرزه نگاری در بجنورد، شیروان، اسفراین و رازوجرگلان را 3 میلیارد ریال و پیشرفت این طرح ها را بیش از 70 درصد عنوان کرد.
نظری گفت: دستگاه دیجیتایزر منحصرا در کشور کانادا تولید می شود که تلاش داریم با پیگیری و دریافت اعتبار از سازمان برنامه و بودجه، همه ایستگاه لرزه نگاری استان تا پایان امسال تجهیز شده و به بهره برداری برسد.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری، از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند.
گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا 50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود در سده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده که آخرین آن با قدرت 6.2 ریشتر در بهمن سال 1375 خسارات جانی و مالی فراوانی بر جای گذاشت.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد.
5132/7189
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.