حسن پارسی پور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: دولت در لایحه بودجه سال 98، چند محور اصلی را مبنا قرار داده است که یکی از این محورها، پایداری بودجه در برابر تحریم ها است.
وی افزود: لایحه بودجه سال 98 بر اساس صادارت روزانه یک و نیم میلیون بشکه پیشنهاد شده که قیمت هر بشکه نفت 54 دلاردر نظر گرفته شده است این در حالی است که در کشورهای منطقه قیمت پیش بینی شده برای نفت 70 تا 80 دلار است.

* کاهش وابستگی لایحه بودجه به نفت
پارسی پور با تاکید بر اینکه وابستگی لایحه بودجه به نفت کاهش یافته است گفت: رویکرد دولت برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی نشان از این است که بودجه و افتصاد کشور تحت شعاع تحریم ها قرار نگیرد.
وی افزود: دولت در سال 97، 27 میلیارد دلار از اعتبارات نفت در بودجه لحاظ کرده بود اما در لایحه بودجه سال 98این رقم به 21 میلیارد دلار کاهش یافته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی اظهار داشت: برخی بر این تصور بوده اند که دولت با دلار 82 هزار ریالی بودجه را می بندند از این رو گمان بر این بوده که وابستگی بودجه به نفت زیاد شده است، این در حالی است که 14 میلیارد دلار از 21 میلیارد دلاری که دولت برای بودجه نفت پیش بینی کرده، برای تامین کالای اساسی است که با دلار 42 هزار ریالی بسته شده است.
وی گفت: این امر نشان می دهد دولت در لایحه بودجه سال آتی، موضوع پایداری در برابر تحریم ها را مد نظر داشته و علاوه بر آن معیشت مردم و کاهش وابستگی بوجه به نفت به خوبی مورد توجه بوده است.

* توجه به معیشت مردم
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه توجه به معیشت مردم، یکی دیگر از محورهای اصلی در لایحه بودجه است افزود: دولت در لایحه بودجه سال 98، 113 هزار میلیارد تومان از 407 هزار میلیارد تومان بودجه عمومی را به معیشت مردم اختصاص داده است البته اختصاص این میزان اعتبار با نگاه اقتصاد مقاومتی بوده است.
پارسی پور، شفاف سازی و رعایت انضباط بودجه ای را از شاخصه های لایحه بودجه عنوان کرد و گفت: ردیف های بودجه ای در این لایحه به صورت شفاف قابل پیگیری و رصد است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی، توجه به علم و آموزش در آموزش عالی و آموزش و پرورش، توجه به محیط زیست و توجه به اعتبارات فرهنگی را از دیگر محاسن لایحه بودجه سال 98 عنوان کرد.
وی با تاکید بر اینکه دولت مقاوم سازی اقتصاد را به عنوان رویکرد اصلی و مهم در لایحه بودجه مورد توجه قرار داده است تصریح کرد: حمایت از تولید و اشتغال یکی از محورهای مهم لایحه بودجه است و در آن طرح های ناتمام صنعتی، معدنی و کشاورزی در بخش دولتی و بخش خصوص مورد توجه قرار گرفته است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: تلاش بر این است که طرح های ناتمام که بالای 90 درصد رشد دارند در اولویت باشند و سریع تر به بهره برداری برسند.
وی با بیان اینکه در این زمینه، طرح های عمرانی در اولویت هستند تصریح کرد: طرح های عمرانی که با اقتصاد و معیشت مردم ارتباط دارد حایز اهمیت هستند

* توجه به توازن منطقه ای
پارسی پور در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در لایحه بودجه سال 98، سهم اعتبار استانی برای استان ها افزایش یافته است آن را از ویژگی های ارزشمند این لایحه عنوان کرد و افزود: رویکرد بر این است که از سهم اعتبارات ملی کاهش یافته و به سهم اعتبارات عمرانی استان ها افزایش یابد.
وی تصریح کرد: بر این اساس با رویکرد تمرکز زدایی، 15 درصد از اعتبارات ملی به اعتبارات استان ها سوق داده شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: دولت تلاش دارد تا توازن منطقه ای محقق شود و سطح توسعه یافتگی متوازن باشد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.