به گزارش ایرنا، تاکسی اینترنتی از دستاوردهای فناوری نوین است که با ارائه خدمات روزآمد و مشتری پسند چون اعمال نظارت بر فرآیند حمل و نقل، کاهش قیمت خدمات، آسایش مسافر و... در چند سال اخیر در شهرهای مختلف با استقبال شهروندان مواجه شده است.
به دنبال این اقبال عمومی، چند شرکت تاکسی اینترنتی نیز در مرکز استان خراسان شمالی فعال شد ولی مقاومت مسئولان شهرداری و دفاتر آژانس های تلفنی، فعالیت آنها را با چالش روبه رو کرده است.

* تاکسی اینترنتی باید بومی سازی شود
مدیر یکی از آژانس های تلفنی بجنورد ضمن موافقت با فعالیت تاکسی اینترنتی، گفت: در بجنورد یک شرکت تاکسی اینترنتی تاسیس شده و 14 دفتر آژانس با آن همکاری دارند.
فیروز گلیانی بر محدود شدن فعالیت تاکسی اینترنتی تاکید کرد و افزود: برخی شرکت های اینترنتی که مجور خود را از دیگر مناطق کشور گرفته اند، قصد به تاراج بردن سرمایه مردم این شهر و هزینه کردن آن در خارج از استان را دارند.
وی در خصوص اعلام آمادگی شرکت های مزبور برای استفاده از رانندگان آژانس های سطح شهر برای سرویس دهی اینترنتی، گفت: شاید از این طریق درآمدی به جیب رانندگان برود ولی مسئولان دفاتر آژانس تلفنی و افرادی که در آن کار کرده و درآمد حاصله را در همین شهر هزینه می کنند به نوعی بیکار می شوند.
گلیانی گفت: شاید آنان برای مدتی با دفاتر آژانس بجنورد نیز همکاری کنند ولی یقینا بعد از جا انداختن خود در شهر، برای کسب درآمد بیشتر این همکاری را قطع خواهند کرد.
وی با تاکید بر عدم همکاری سازمان تاکسیرانی و رانندگان آژانس های بجنورد با تاکسی های اینترنتی غریبه، افزود: خودروهای مورد استفاده در این تاکسی ها اکثرا شخصی و بدون آرم و پلاک مشخص هستند که مشکلات بسیاری را در شهرهای بزرگ به وجود آورده اند.
این مدیر آژانس تلفنی خاطرنشان کرد: اگر قرار است کسی در این حوزه سرمایه گذاری کند ترجیح می دهیم از استان خودمان باشد تا منافع آن نیز در استان و برای مردم خودمان هزینه شود.

* تاکسی اینترنتی مجوز کسب و کار مجازی را دارد
مدیر یک تاکسی اینترنتی در بجنورد با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای فعالان این حوزه گفت: شهرداری و آژانس های بجنورد هنوز نسبت به فواید بسیاری که فعالیت تاکسی اینترنتی می تواند داشته باشد، توجیه نشده اند.
رضا میرعرب، مدیر تاکسی اینترنتی تاچسی با اشاره به جلوگیری از فعالیت این شرکت به بهانه نداشتن مجوز، افزود: این در حالی است که مجوز این نوع فعالیت ها از اتحادیه کسب و کارهای فضای مجازی گرفته شده است.
وی افزود: دادستان کل کشور نیز طی نامه ای به دادستان های مراکز استان ها اعلام کرده که تا زمان تدوین دستورالعمل مشترک نظارت شهرداری ها بر تاکسی های اینترنتی از هر گونه برخورد و ممانعت از کسب و کار این شرکت ها به درخواست شهرداری ها خودداری کنند.
میرعرب در خصوص هزینه کرد درآمد حاصله در خارج از استان نیز اظهار داشت: با توجه به شرایط فعلی تا زمان رونق این نوع کار، تا چند سال آینده فعالیت در این راستا فقط هزینه بر بوده و بخشی از درآمد حاصله نیز در استان هزینه می شود.
وی با اشاره به استمداد از آژانس های تلفنی بجنورد برای همکاری، گفت: متاسفانه آنها به دلایل واهی چون بیم از آسیب دیدن معیشت رانندگان و دفاتر آژانس ها، همکاری لازم را نکردند.
وی افزود: معیشت رانندگان برای ما بسیار مهم است و دغدغه و تلاش ما نیز استفاده از رانندگان آژانس ها است.
مدیر شرکت تاچسی در خراسان شمالی یادآور شد: حتی برای دفاتر آژانس نیز امکان تعریف کاربری وجود دارد تا بتوانند با توجه به قرارداد منعقده، حق و حقوق خود را از شرکت دریافت کنند.
وی بیان داشت: اعتبار شرکت برای ما به مراتب ارزش بیشتری از درآمد حاصله دارد و آماده هرگونه همکاری هستیم منوط به اینکه به اعتبار مسافر و شرکت لطمه نخورد.
میرعرب گفت: به منظور امنیت مسافران، بیش از 900 نیروی اداری در سطح کشور دائما در حال نظارت و بررسی مسیرها و مسافرت های خودروهای این شرکت هستند.
میرعرب افزود: در صورت اعلام هر گونه مشکل به وجود آمده از قبیل نظافت راننده و خودرو، خروج از مسیر و یا هر مورد منفی دیگر توسط راننده، ظرف کمتر از 20 دقیقه مساله بررسی شده و تذکر و برخورد لازم صورت می گیرد.
وی اظهار داشت: اپلیکیشن این شرکت قابلیت تعریف مشخصات راننده، مسیر حرکت و عدم نمایش شماره تلفن همراه به راننده و اشتراک گذاری امنیت با دوستان و آشنایان را دارد.
مدیرعامل شرکت تاکسی اینترنتی تاچسی نیز به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شرکت به عنوان یک شرکت دانش‎بنیان به ثبت‎رسیده و از تمام مراجع مجوزهای لازم کسب‎وکار را کسب کرده است.
شهاب سرهنگی گفت: در حوزه تاکسی‎های برخط، مطابق نامه دادستان کل کشور مسئولیت صدور پروانه و مجوز بر عهده اتحادیه صنفی کسب و کار مجازی است و این شرکت‎ها با پذیرش ضوابط نظارتی و رعایت آن مجاز به فعالیت در بجنورد و دیگر شهرستان ها هستند.
وی افزود: رانندگان طرف قرارداد با طی مراحل قانونی پس از اخذ استعلام‎های عدم‎ سوء پیشینه، اعتیاد، گذراندن کلاس‎های آموزش اخلاقی و سپس آموزش عملیاتی و فنی، مجوز فعالیت در شبکه را دریافت کرده اند.
وی با اشاره به نظارت هوشمند سامانه بر عملکرد رانندگان گفت: با مشاهده هر تخلف، کاربری راننده به صورت خودکار، تا زمان بررسی توسط کارشناسان، مسدود می‎ شود.
سرهنگی گفت: با توجه به تحریم‎های ناعادلانه‎ای که کشور با آن مواجه است، جلوگیری از فعالیت جوانان خلاق و باانگیزه که با تلاش در حوزه استارتاپ‎ها در حال مقابله با تحریم‎های دشمن هستند، ناجوانمردانه به نظر می‎رسد.
به گزارش ایرنا؛ فعالیت سه شرکت تاکسی اینترنتی ماکسیم، چیتکس و تاچسی در بجنورد اخیرا به دلیل آنچه که نداشتن مجوز فعالیت از شهرداری عنوان شد، غیرقانونی اعلام و متوقف شد.

* شهرداری وظیفه ساماندهی حمل و نقل را دارد
سرپرست سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری بجنورد به ایرنا گفت: بر اساس ماده 9 قانون مدیریت مصرف سوخت نظارت و ساماندهی حمل و نقل بار و مسافر در شهرها بر عهده شهرداری است.
حمیدرضا شافعی افزود: در کنار این مساله طبق تبصره ماده 2 قانون نظام صنفی کشور، شهرداری ها به دلیل داشتن قوانین خاص و متفاوت از شمول نظام صنفی خارج هستند.
وی گفت: این در حالی است که در قوانین بالادستی شهرداری و پژوهش های انجام گرفته در طرح جامع ترافیک، هرگونه افزایش ظرفیت تاکسی و دفاتر حمل و نقل در شهرها ممنوع است.
شافعی افزود: بر این اساس و با توجه به میزان عرضه و تقاضا در شهر بجنورد، تا سال 1400 نیازی به افزایش تاکسی نیست زیرا این امر باعث کاهش درآمد رانندگان فعلی می شود.
وی مشکل کنونی پیش روی فعالیت تاکسی های اینترنتی را نبود ظرفیت بیشتر برای پذیرش تاکسی در سطح شهر دانست و گفت: افزایش شمار تاکسی باعث به خطر افتادن معیشت رانندگانی می شود که سالهاست برای گذران معیشت خانواده خود در این حرفه کار کرده اند.
شافعی اظهار داشت: رانندگان به کارگیری شده در تاکسی های اینترنتی اکثرا دارای گواهینامه پایه سه، مجرد و گاه بدون کارت پایان خدمت هستند که بعضا ساکن شهر بجنورد نیستند.
وی افزود: این راننده ها به عنوان شغل دوم و حتی سوم در این حرفه وارد شده اند در حالی که رانندگان تاکسی های تلفنی همه درآمد خود را از این طریق به دست می آورند.
حدود 2300 تاکسی تلفنی و 800 تاکسی عمومی در شهر 210 هزار نفری بجنورد فعالیت می کنند.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.