احمدرضا کلماتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در کارگروه کاهش آلودگی هوای استان، مقرر شد شهرداری بجنورد نسبت به رفع دودزایی و دریافت گواهی معاینه فنی اتوبوس ها مبادرت داشته باشد اما این امر تا کنون محقق نشده است.
وی افزود: متاسفانه اتوبوس های دودزا یکی از منابع آلاینده هوای شهر بجنورد است که انتظار می رود شهرداری نسبت به نوسازی ناوگان و رفع دودزایی اتوبوس ها اقدام کند.
وی گفت: کاسه ای بودن و شرایط توپوگرافی شهر بجنورد ایجاب می کند توجه به منابع آلایندگی هوا بیش از پیش مورد توجه باشد.
کلماتی گفت: حل مشکلات مربوط به آلودگی هوا در شهر بجنورد کار بسیار دشواری خواهد بود زیرا وضعیت شهر سبب ماندگاری بیشتر هوا شده و حتی وزش بادها نمی تواند هوای آلوده را جابه جا کند.
وی گفت: بنابراین ضروری است از بروز مشکلات بیشتر در آلودگی هوا جلوگیری شود.
رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست خراسان شمالی گفت: علاوه بر صنایع و خودروها، ریزگردها هم از عوامل آلاینده هوای استان هستند که البته شناسایی کانون های گرد و غبار و ریزگردهای محلی استان در حال پیگیری است.
وی با اشاره به خشکسالی ها و کاهش پوشش گیاهی مراتع و عرصه های طبیعی گفت: بستر رودخانه های خشک، مخزن خشک سدها، زمین های تخریب و رها شده و زمین های بیابانی می توانند به عنوان کانون های گرد و غبار در استان عمل کنند.
کلماتی، منشا پیدایش بخشی از ریزگردهای خراسان شمالی را در سایر استان ها و نیز خارج کشور دانست و گفت: بخشی از گرد و غبار نفوذی به استان، از دشت بزرگ قره قوم ترکمنستان خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار می دهد.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.