محمد فرامرز روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: امسال 190 میلیارد ریال اعتبار از صندوق توسعه ملی برای اجرای طرح های آبخیزداری در عرصه های استان اختصاص یافته است که تاکنون 63 درصد از این میزان محقق شده است.
وی با بیان اینکه طرح های آبخیزداری سبب کنترل فرسایش خاک و تقویت پوشش گیاهی می شود گفت: البته کارهای آبخیزداری در سطح کشور دیرهنگام آغاز شد، در این سال ها اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری کم بوده است و به طور کامل و به موقع تخصیص نیافته از این رو کارها آنگونه که باید پیش نرفت اما در سال جاری اعتبارات بسیار خوبی برای اجرای طرح های آبخیزداری استان اختصاص یافته است که امید می رود اجرای این طرح ها سرعت گیرد.

* آبخیزداری خراسان شمالی بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار دارد
فرامرز با بیان اینکه امسال بیش از 300 میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های آبخیزداری به این استان اختصاص یافته است افزود: امسال 13 میلیارد و 750 میلیون ریال اعتبار از منابع ملی، 100 میلیارد ریال از منابع استانی و 190 میلیارد ریال از منابع صندوق توسعه ملی به اجرای طرح های آبخیزداری این استان اختصاص یافته است.
وی خاطرنشان کرد: امسال با این میزان اعتبارات قرار است طرح های آبخیزداری در سطح 100 هزار هکتار از عرصه های طبیعی استان اجرایی شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی با بیان اینکه یک میلیون هکتار از عرصه های استان مستعد اجرای طرح های آبخیزداری است افزود: این اداره کل با اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری تلاش دارد تا اثرات تخریب سیل را کاهش دهد.

* خشکسالی ها، سبب افزایش خسارت های سیلاب ها شده است
فرامرز در بخش دیگر سخنان خود با بیان اینکه در سال های اخیر، میزان تخریب سیلاب ها افزایش یافته است و با کوچکترین بارندگی شاهد سیل های خسارت زا در مناطق مختلف استان هستیم گفت: عوامل وقوع سیلاب، طبیعی و یا انسانی است و در سال های اخیر خشک سالی ها و نیز دخالت دست انسان در طبیعت، سبب افزایش اثرات خسارت بار سیلاب ها شده است.
وی تصریح کرد: عوامل طبیعی وقوع سیلاب همچون کمبود بارندگی ها، خشک سالی، کاهش میزان پوشش گیاهی و تغییر اقلیم سبب شده است تا شاهد آسیب های ناشی از جاری شدن سیل باشیم.
فرامرز افزود: عوامل انسانی هم شامل اقداماتی همچون تخریب سرزمینی که سبب از بین رفتن پوشش گیاهی می شود، همچنین تجاوز به حریم و بستر رودها، بهره برداری بیش از حد از مراتع و افزایش میزان تقاضا برای آب است.
وی گفت: وقتی انسان تعادل طبیعت را بر هم می زند و وارد حریم بستر رودها می شود، خسارت های ناشی از این دخالت ها، متوجه خود می شود.
معاون آبخیزداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی اظهار داشت: در این سال ها میزان تخریب سیلاب بیشتر شده است و با کوچکترین بارندگی ها سیلاب راه می افتد که سبب خسارت هایی در بخش های مختلف می شود.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
خراسان شمالی یکی از استان های سیل خیز کشور است که سال های گذشته جریان سیل های مخرب خسارت زیادی را به بخش های مختلف کشاورزی، عرصه های طبیعی، امور زیربنایی و واحدهای مسکونی وارد کرده است.
7185/
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.