محمدرضا رضایی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از ابتدای اجرای طرح تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری این تعداد از جامعه هدف زیر پوشش برنامه های آموزشی قرا گرفتند.
وی افزود: از مجموع این تعداد سه هزار نفر از روستائیان و عشایر در سال گذشته و امسال نیز 953 نفر آموزش فنی و حرفه ای دیدند و این تعداد به بانک ها برای دریافت تسهیلات معرفی شدند.
به گفته دبیر کمیسیون هماهنگی بانک های خراسان شمالی بانک های استان یک هزار و 264 میلیارد ریال تسهیلات اشتغال پایدار روستایی از زمان تصویب پرداخت این نوع تسهیلات تاکنون داده اند که این میزان تسهیلات به 2 هزار و 220 متقاضی پرداخت شده است.
مدیرکل فنی و حرفه ای خراسان شمالی گفت: در طول مدت باقی مانده نیز هر تعدادی از جامعه هدف از سوی دستگاه های اجرایی به این اداره کل معرفی شوند زیر پوشش برنامه های آموزشی قرا خواهند گرفت.
رضایی افزود: آموزش های این اداره کل در زمینه های پرورش دام، گلخانه، گلیم بافی، قالی بافی، خیاطی، معدن و سایر موارد بوده است.
وی اظهار داشت: آموزش مهارتی روستاییان و عشایر مصوبه کارگروه اشتغال استان است تا افرادی که با استفاده از تسهیلات کم بهره شغل ایجاد می کنند منجر به درآمد پایدار شود.
وی اظهار داشت: اداره کل فنی و حرفه ای با سازمان های مربوطه از جمله جهاد کشاورزی، اداره امور عشایر و صنعت و معدن همکاری دارد و متقاضیان از این طریق برای آموزش معرفی می شوند.
رضایی افزود: متقاضیان دریافت تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایر برای شرکت در دوره های آموزشی در سامانه سازمان ثبت نام می کنند و نیاز مهارتی خود را نیز اعلام و با توجه به درخواست آنان دوره های مهارتی برگزار می شود و پس از مهارت آموزی وارد کسب و کار می شوند.
وی افزایش سطح مهارت افراد در محیط کار واقعی و ارتقای روحیه خلاقیت و کارآفرینی در قشر جوان را می توان از اهداف اجرای این طرح عنوان کرد.
نرخ بیکاری خراسان شمالی پارسال 11.8 درصد بود که این رقم امسال به 9.9 درصد کاهش یافته و بر اساس هدفگذاری این رقم باید تا سال 1400 به کمتر از 5 درصد برسد.
هم اکنون سهم اشتغال استان در بخش کشاورزی 39.6 درصد، صنعت 24.3 درصد و خدمات 36.1 درصد است.
سهم این استان در اشتغال حوزه کشاورزی بیش از میانگین کشوری است اما در بخش صنعت و خدمات پایین تر است.
خراسان شمالی با دارا بودن 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی، ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال در این حوزه دارد که می توان با راه اندازی کارخانه ها و صنایع تبدیلی و تکمیلی مرتبط، اشتغال پایدار زیادی ایجاد کرد
خراسان شمالی 863 هزار نفر جمعیت دارد که 44 درصد از این جمعیت در روستاها سکونت دارند.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.