به گزارش ایرنا حجت الاسلام و المسلمین ابوالقاسم یعقوبی روز سه شنبه در دیدار کارکنان آموزش و پرورش با وی تاکید کرد: نبود و یا نقصان آمار، سبب بروز مشکل در برنامه ریزی ها می شود.
وی افزود: نهضت سوادآموزی فرزند انقلاب است و خوشبختانه در چهل سال گذشته اقدامات خوبی برای حل مشکل بیسوادی انجام داده است.
وی اظهار داشت: رشد چشمگیر ایران در زمینه علم، نشان از توجه نظام به دانش اندوزی دارد و اکنون شاهد رشد و توسعه دانشگاه ها و مراکز علمی در جای جای کشور هستیم.
وی خاطرنشان کرد: البته هنوز مشکل بی سوادی در کشور وجود دارد و این زیبنده نظام نیست.
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی با اشاره به اختلاف آماری مرکز آمار ایران و سامانه سوادآموزی استان در خصوص شمار بی سوادان این منطقه گفت: باید با کار میدانی، آمار درست بیسوادان و بازماندگان از تحصیل، مشخص شود.

* ارتقای سوادآموزی در انقلاب
سرپرست اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم در این دیدار، سوادآموزی و ریشه کنی بی سوادی را از مطالبات رهبر انقلاب خواند و گفت: یکی از مشکلات اصلی ما در سوادآموزی، عدم دسترسی به آمار دقیق و فهرست بی سوادان است.
عباس سعیدی اظهار داشت: بر اساس نتایج سرشماری سال 95، 83.3 درصد از جمعیت بالای 6 سال استان باسوادند که شامل 78.6 درصد از جمعیت زنان، 87.8 درصد از مردان، 89.6 درصد از جمعیت شهری و 75.08 درصد از جمعیت روستایی استان است.
وی افزود: در این چهل سال، میزان جمعیت باسواد استان 43.3 درصد ارتقا یافته است.
سعیدی در باره دستاوردهای سوادآموزی استان گفت: ارتقای 3/04 درصدی باسوادی در گروه بالای 6 سال براساس سرشماری سال 95 نسبت به سال 90 و کسب رتبه نهم در افزایش باسوادی در بین استان ها، ارتقای 2/96 درصدی باسوادی در گروه 10 تا 49 سال و کسب رتبه هشتم در افزایش باسوادی در بین استان ها
از جمله دستاوردهای این استان است.

* جذب بیش از 6 هزار نفر به سوادآموزی
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی هم گفت: همکاری استان در اجرای طرح آی.سی.دی.ال یکی از دستاورهای این مجموعه است.
مهدی مودی اظهار داشت: سازمان نهضت سوادآموزی، برنده جایزه بین المللی 2018 کنفوسیوس یونسکو بابت اجرای این طرح در سال جاری شده است.
وی افزود: امسال جذب حدود هفت هزار نفر در برنامه های سواد آموزی استان برنامه ریزی شده که تا کنون 6 هزار و 18 نفر جذب شده اند.
وی با بیان اینکه نهضت سوادآموزی، کامل ترین بانک اطلاعات را دارد، گفت: از دغدغه های ما، اختلاف آمار بی سوادان است و یکی از علت های این اختلاف آمار، خوداظهاری مردم در طرح سر شماری نفوس و مسکن است.
معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش خراسان شمالی گفت: به دلیل داشتن بانک اطلاعات قوی، بروز تخلف در ثبت نام ها صفر است اما هنوز در برگزاری امتحانات، شاهد برخی تخلفات هستیم.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.