محمدنقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: کشت کینوا جایگزین کشت برنج می شود و علاوه بر این گیاه کینوا در آب و خاک نامتعارف و شور نیز مقاوم است که این امر را در استان توسعه خواهیم داد چرا که بخشی از این خطه این شرایط را دارد.
به گزارش ایرنا با توجه به خشکسالی های چند ساله اخیر و کاهش منابع آبی، کشت برنج از امسال در این استان ممنوع شده است.
کشاورزان به جای برنج از کشت های جایگزین استفاده می کنند تا معیشت آنان به خطر نیفتد.
کشت برنج همه ساله در سطح دو هزار هکتار در اراضی مانه و سملقان انجام می شود که سال گذشته به یکهزار و 500 هکتار کاهش پیدا کرد.
کاهش کیفیت منابع خاک کشاورزی در استان نیز جای نگرانی دارد و شور شدن اراضی کشاورزی رو به تشدید است.
روند رو به رشد فرسایش خاک، گسترش اراضی شور و بیابانی توان تولید بخش کشاورزی را کاهش خواهد داد.
به گزارش ایرنا این مشکل در مناطق جنوبی استان و در شهرستان های اسفراین و جاجرم بیشتر مشاهده می شود.
پایین بودن مواد آلی موجود در خاک را از دغدغه های مهم بخش کشاورزی استان است که این مشکل در سطح کشور دامن گیر کشاورزان است اما در خراسان شمالی نمود بیشتری دارد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: علاوه بر این مناطق جنوبی استان نیز که دارای آب و خاک شور با کیفیت پایین است نیز گیاه دارویی کینوا که اقتصادی و باصرفه است کشت خواهد شد.
کاظمیان با بیان اینکه گیاه دارویی کینوا به عنوان مادر دانه های خوراکی معروف است اظهار داشت: زمان کشت آن مناسب با تقویم زراعی کشاورزان است که بدون مداخله پس از برداشت گندم، جو و کلزا اقدام به کشت خواهند کرد.
به گزارش ایرنا کمبود منابع آبی بیش از همه امنیت غذایی کشور را تهدید می کند علاوه بر این کاهش منابع آبی، شوری آب و گسترش آب های نامتعارف و افزایش زمین های شور را هم به دنبال داشت.
از همین رو بود که سیاست گذاری در بسیاری از کشورهای دنیا و از جمله ایران بر تلاش و برنامه ریزی برای استفاده و بهره برداری اقتصادی از آب های نامتعارف و زمین های شور متمرکز شد.
امید آن می رود با گسترش کاشت این گیاه که به خاویار گیاهی هم شهرت دارد کشورمان هم در زمره تولید کنندگان و مصرف کنندگان این دانه ارزشمند قرار گیرد.
کاظمیان با بیان اینکه دانه روغنی کینوا بعد از فراوری وارد کشور می شود افزود: واردات این محصول با قیمت بالایی در سال های گذشته انجام می شد که هم اکنون کشت این محصول در برخی از استان ها انجام شده است.
وی اظهار داشت: این محصول هم اکنون از کشاورزان هر کیلوگرم بین 50 تا 80 هزار ریال خریداری می شود و بعد از فراوری که تنها پوست گیری می شود بین 350 تا 450 هزار ریال به فروش می رسد.
کاظمیان با بیان اینکه برداشت نخستین محصول دانه روغنی کینوا از کشتزارهای این استان آغاز شده است گفت: دانه روغنی کینوا به عنوان مادر غلات و از خانواده گیاهان دارویی است که امسال در سطح 19 هکتار از کشتزارهای این استان در شهرستان های مانه و سملقان، بجنورد و اسفراین کشت شده است.
وی میانگین برداشت دانه کینوا در استان را 2 تا 2.5 تن در هکتار عنوان کرد و افزود: سهمیه کشت این گیاه در استان برای سال جاری 20 هکتار تعیین شده بود که امید است با آموزش کشاورزان این رقم در سال زراعی آینده به 100 هکتار برسد.
وی اظهار داشت: این محصول پارسال به صورت آزمایشی در سطح یک هکتار در اسفراین و 2 هکتار در مانه و سملقان کشت شده بود که میانگین برداشت آن 2.5تن در هکتار بود.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: گیاه کینوا به عنوان یک محصول کم آب طلب است که شرایط آب و هوایی چهار تا 40 درجه سانتیگراد را تحمل می کند و بهترین زمان کشت آن در استان ما 15 مردادماه و برداشت آن اواسط آبان ماه است.
کاظمیان اظهار داشت: با توجه به اینکه این محصول بعد از برداشت گندم و جو کشت می شود و در مدت زمان کوتاهی به بار می نشیند برای کشاورزان صرفه اقتصادی خواهد داشت.
گیاه کینوا گیاهی از خانواده تاج خروس است که به عنوان گیاه دارویی و دانه روغنی استفاده می شود، این گیاه قدمتی پنج هزار ساله دارد، کینوا منبع غنی پروتئین، منیزیم، فیبر، فسفر، ویتامین ب2 و آهن است، این گیاه به تازگی در خراسان شمالی کشت شده است و در شرایط کم آبی مقاوم و با کشت برنج رقابت می کند.
خراسان شمالی در اقلیم خشک و نیمه خشک قرار دارد.
بر اساس اعلام اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی، میانگین بارندگی پاییز امسال این استان، نسبت به دوره آماری بلندمدت 54 درصد کاهش و میانگین دمای هوا یک درجه افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش 63 درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشکسالی بسیار شدید است که نمود آن در مرکز استان و دیگر مناطق مرکزی بیشتر است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار کشتزاز است و بیش از 80 هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند، این استان بیشترین شاغل در بخش کشاورزی را دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.