به گزارش ایرنا، هواشناسی خراسان شمالی اعلام کرده است که دمای هوا در برخی مناطق این استان اواخر امروز جمعه و فردا به هشت درجه سانتیگراد زیر صفر می رسد.
کاهش دما بیشتر در مناطق کوهستانی رخ می دهد که روستاهای شمال شهرستان شیروان در روزهای گذشته شاهد بارش سنگین برف بوده است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: کشت پاییزه گندم از مهرماه در 21 هزار هکتار اراضی شهرستان شیروان آغاز شده به دلیل شرایط مساعد هوا همچنان ادامه دارد.
محمدنقی کاظمیان افزود: از این میزان سطح 15 هزار هکتار گندم دیم و 6 هزار و 200 هکتار گندم آبی است.
وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از 90 درصد اراضی این شهرستان زیر کشت پاییزه رفته است گفت: بارندگی خوب و به موقع موجب شده تا کشت غلات نسبت به پارسال از گستره خوبی برخوردار باشد.
کاظمیان با بیان اینکه طبق پیش بینی های هواشناسی سرما و یخبندان خواهیم داشت افزود: برای استقرار خوب گندم، تولید مطمئن و مقاوم به سرما از کودهای فسفات و اوره استفاده کنند که توصیه می شود 80 درصد کود اوره در زمان کشت مصرف شود زیرا که سرما را متحمل می شود.
رئیس پیش بینی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی هم گفت: با توجه به کاهش دما در روزهای آینده کشاورزان باید عملیات شخم قلمی پاییزه در اراضی آیش را انجام دهند.
مهری هاشمی دوین افزود: استفاده از کود سرک پتاس در مزارع به منظور مقابله با سرما امر ضروری است.
کشت پاییزه گندم و جو در سال زراعی جاری برای سطح 32 هزار هکتار از اراضی شهرستان شیروان در دست انجام است.
وی گفت: در 24 ساعت گذشته، روستای کوسه در بخش سرحد شیروان با کمینه دمای منفی 1 درجه سانتیگراد سردترین منطقه خراسان شمالی بود.
هاشمی دوین اظهار داشت: همچنین در این مدت اسماعیل آباد اسفراین با بیشینه دمای 15 درجه سانتیگراد گرمترین منطقه استان بوده است.
هم اکنون 18 درصد سطوح دیم غلات خراسان شمالی، مربوط به شهرستان شیروان است که کشت پاییزه گندم و جو در سال زراعی جاری برای سطح 32 هزار هکتار از اراضی شهرستان شیروان در دست انجام است.
شهرستان 157 هزار نفری شیروان دومین شهر پر جمعیت خراسان شمالی است که 105 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی و 12 هزار بهره بردار کشاورزی دارد.
7186/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.