کم آبیاری عبارت است از مصرف عامدانه و عالمانه کمتر آب، به منظور افزایش تولید در مجموعه اراضی تحت پوشش یا به عبارت ساده‌تر می‌توان گفت کم آبیاری عبارت است از استفاده بیشتر و بهتر از واحد حجم آب می‌باشد.
عبدالله یوسفی روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این استان 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 142 هزار هکتار آبی و مابقی دیم است.
وی با بیان اینکه عرصه های آبی استان یک میلیارد و 700 میلیون متر مکعب نیاز آبی دارد افزود: منابع آبی در اختیار این بخش 950 میلیون متر مکعب است که هم اکنون با کم آبیاری محصولات کشاورزی مواجه هستیم که این حوزه را با روش های مختلف مدیریت می کنیم.
وی اظهار داشت: در شهرستان جاجرم بیشترین تنش آبی و رطوبتی و در بجنورد نیز کم تریم میزان تنش آبی وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه به ازای هر هکتار 6 هزار متر مکعب آب مورد نیاز است افزود: متوسط آبیاری در کشور 12 هزار متر مکعب است.
یوسفی بر افزایش بهره وری آب در حوزه کشاورزی تاکید کرد و گفت: با توجه به اینکه با خشکسالی های پی در پی مواجه شده ایم باید منابع آبی در اختیار را به نوعی مدیریت کنیم.
وی میزان بارش باران در سال جاری را 70.5 میلیمتر عنوان کرد و افزود: این میزان در مقایسه با مدت مشابه پارسال سال گذشته 27 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت دو برابر افزایش یافته است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: برای اجرای طرح های سامانه آبیاری نوین و ارتقای بهره وری بخش کشاورزی استان امسال 320 میلیارد ریال اعتبار اختصاص یافته است.
یوسفی اظهار داشت: برنامه ریزی شده با این رقم در سطح 6 هزار هکتار از عرصه های کشاورزی منطقه طرح آبیاری نوین اجرا شود.
وی کل عرصه کشاورزی این استان را 344 هزار هکتار عنوان و بیان کرد: از این سطح 50 هزار هکتار برای تجهیز به سامانه آبیاری نوین شناسایی شده که تاکنون 32 هزار هکتار مجهز به سامانه های نوین شده است.
وی میانگین عملکرد آبیاری سنتی را 44 درصد ذکر کرد و گفت: با اجرای شیوه های نوین، این عملکرد 30 درصد بهبود یافته و به 75 درصد می رسد.
وی گفت: روند نادرست استفاده از منابع آبی در سالیان گذشته و از طرفی خشکسالی های چند ساله موجب شده تا در سال‌های اخیر شاهد کاهش منابع زیرزمینی و نیز کاهش سطح زیر کشت کشاورزی در برخی مناطق خراسان شمالی باشیم.
بر اساس اعلام اداره پیش بینی هواشناسی خراسان شمالی، میانگین بارندگی پاییز امسال این استان، نسبت به دوره آماری بلندمدت 54 درصد کاهش و میانگین دمای هوا یک درجه افزایش یافته است.
بر اساس این گزارش 63 درصد گستره خراسان شمالی درگیر خشکسالی بسیار شدید است که نمود آن در مرکز استان و دیگر مناطق مرکزی بیشتر است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح حدود 40 هزار هکتار باغ و مابقی زراعت است.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.