سیدهادی حسینی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در این سال ها چند طرح بزرگ استان متقاضی دریافت تسهیلات ارزی از صندوق توسعه ملی شدند اما این اعتبارات جذب نشد.
وی افزود: سرمایه گذار طرح 'فسفر صنعت خلیج فارس' تولید کننده اسید کلریدریک و کود سولفات پتاسیم برای اجرای طرح خود در شیروان، تقاضای دریافت 3.5 میلیون دلار تسهیلات را داشت اما این طرح در مرحله دریافت زمین متوقف و ادامه آن منتفی شد.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی خاطرنشان کرد: مجری طرح 'پارس سرزمین ماهان' در مانه و سملقان هم نتوانست تسهیلات صندوق توسعه را جذب کند و پس از اندکی پیشرفت، متوقف شد.
به گفته وی این طرح هم متقاضی دریافت 11.6 میلیون دلار تسهیلات از صندوق توسعه ملی شده بود اما اکنون ادامه آن متوقف شده است.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی افزود: منابع صندوق توسعه ملی از کم بهره ترین منابع تسهیلات است اما این استان از آن بهره مناسبی نداشته است.
وی با بیان اینکه یکی از مشکلات سرمایه گذاران ما برای دریافت تسهیلات صندوق توسعه ملی، ناتوانی در تامین وثیقه های بانکی است گفت: تسهیلات صندوق توسعه ملی با رویکرد صادرات کالاها و با ضمانت بازگشت سرمایه به صورت ارزی پرداخت می شود و وضعیت افزایش قیمت و نوسان قیمت ارز به کسی جرات دریافت تسهیلات ارزی نمی دهد.
وی خاطرنشان کرد: طرح ها باید صادرات محور باشد و این امر باید توسط بانک عامل و صندوق توسعه ملی به تایید برسد.
حسینی گفت: از چند سال گذشته هیچ واحدی در استان از تسهیلات ارزی صندوق توسعه ملی استفاده نکرده و یک مشکل کلیدی در این استان این است که سرمایه گذاران نمی توانند درخواست ها و الزامات بانکی را فراهم کنند.
رئیس اداره طرح و برنامه سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی اظهار داشت: صنعتگران در تامین وثیقه و هزینه های وثیقه ها مشکل دارند و در این میان، بانک ها هم به دنبال وثایق سهل البیع هستند تا در صورت بروز مشکل در بازپرداخت وام، بتوانند اجرائیه صادر کرده و خسارت ها را دریافت کنند.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.