علیرضا احمدی اسکویی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: اکنون دستگاه ها به حسب وظیفه در بخش هایی به صورت پراکنده فعالیت می کنند اما متولی سازمانی در این حوزه وجود ندارد.
وی، کمبود اعتبار را از دیگر مشکلات این حوزه برشمرد و افزود: تا سال گذشته هیچ اعتباری برای گیاهان دارویی در استان وجود نداشت و ما توانستیم نخستین موافقتنامه احیا و توسعه گیاهان دارویی و صنعتی را از سازمان مدیریت و برنامه ریزی بگیریم.
احمدی اسکویی اظهار داشت: پارسال یک میلیارد و 900 میلیون ریال به گیاهان دارویی استان اختصاص یافت اما تنها 25 درصد از این رقم تخصیص یافت.
وی خاطرنشان کرد: چرای بی رویه و تغییر کاربری زمین ها از عوامل تهدید کننده رویشگاه گیاهان دارویی است.
مسئول بهره برداری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی افزود: در راستای آموزش، ترویج، احیا و توسعه راهبردی گیاهان دارویی در سال جاری 15 کلاس ترویجی برای 500 نفر در استان اجرا شده است.
در سطح جهان بیش از 30 هزار گونه گیاهی وجود دارد که از این تعداد هشت هزار گونه در ایران شناسایی شده و تنوع گیاهی در ایران سه برابر اروپا است.
از هشت هزار گونه گیاهی که در ایران وجود دارد 2 هزار و 300 گونه ارزش دارویی دارد و یک هزار و 782 گونه از این گیاهان منحصر به ایران است.
در خراسان شمالی هم 350 گونه گیاه دارویی وجود دارد.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی هزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که عمده آن شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی و کتان است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی 2 میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.