سیداصغر مطهری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این شکارچیان 11 آذرماه در مناطق آزاد شهرستان جاجرم دستگیر و از آنان 9 قطعه کبوتر زنده و تعدادی ادوات صید کشف شده بود.
وی گفت: ضرر و زیان وارده از ناحیه شکار کبوترهای وحشی، 900میلیون ریال بود که توسط متخلفان به حساب خزانه واریز شد اما قاضی، برای اقدام به شکار، هر کدام از متخلفان را به 18 میلیون ریال جزای نقدی نیز محکوم کرد.
اواخر آبان امسال نیز 2 شکارچی متخلف در ارتفاعات روستای ارکان بجنورد دستگیر شدند که از آنان سه قطعه کبک، 2 قبضه سلاح دولول و تک لول غیرمجاز و تعدادی فشنگ کشف شد.
از اواخر آبانماه، صدور پروانه شکار سه گونه از پرندگان وحشی در استان خراسان شمالی آغاز شده که متقاضیان با دریافت مجوز تا نیمه دیماه مجاز خواهند بود در مناطق آزاد نسبت به شکار کبوتر، کبک و باقرقره اقدام کنند.
هزینه صدور پروانه شکار 800 هزار ریال است و هر شکارچی تنها می تواند برای شکار یک گونه پرنده، پروانه بگیرد.
خراسان شمالی دارای 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور، 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود در کشور، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از مجموع 160 گونه آبزی موجود در کشور است.
برخی از این گونه های جانوری نظیر یوزپلنگ آسیایی، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را که محل زیست یوزپلنگ است با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.