علی دادار روز شنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: این گونه دارویی علیرغم کم آب طلبی، هر 15 روز به آب نیاز دارد و نباید کشت آن در مناطق دیم خیز گسترش یابد.
وی افزود: بهترین روش برای کشت گیاهان دارویی در دیمزارها این است که گل نسترن کشت شده و گل محمدی بر روی پایه آن پیوند شود که این اقدام نیاز آبی آن را کاهش خواهد داد.
وی اظهار داشت: متاسفانه اکنون کشاورزان گل محمدی را عمدتا در خاک های رسی کشت می کنند که این گیاه بعد از چهار تا پنج سال، و بیشتر در سال هفتم خشک می شود.
این پژوهشگر حوزه کشاورزی گفت: در صورت پیوند گل محمدی بر روی نسترن، عملکرد گلدهی نیز بالا خواهد رفت و حتی گل ها درشت تر شده و در هکتار تا 10 برابر افزایش تولید ایجاد می شود.
مهندس دادار افزود: برخلاف گل محمدی که هر 15 روز به آب نیاز دارد نسترن که مخصوص خاک های رسی است به کم آبی و خاک های آهکی نیز مقاوم است.
وی از کشاورزان خراسان شمالی خواست در دیمکاری کمترین عملیات خاک ورزی را داشته باشند و گفت: برای کاشت گل محمدی حتی نیازی نیست که تمام مزرعه شخم زده شود.
وی اظهار داشت: باید گونه های گیاهی با توجه به جنس خاک کشت شوند اما متاسفانه در استان به این مهم کمتر توجه می شود.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی، سطح کشت گل محمدی در این استان را 280 هکتار عنوان و اظهار کرد: امسال 278 تن محصول از سطح گلزارهای استان برداشت شد.
محمدعلی شریکیان در گفت و گو با ایرنا، فاروج را با 64 هکتار گلزار گل محمدی، دارای بیشترین سطح زیر کشت و تولید این محصول در استان دانست و افزود: میانگین تولید گل محمدی در هر هکتار یک تن است.
وی گفت: گل محمدی از گیاهان دارویی برای تولید عرقیات معطر است که کاربرد فراوانی در طب سنتی، انواع غذاها و دمنوش‌ها دارد.
سطح زیر کشت گیاهان دارویی خراسان شمالی یکهزار و 285 هکتار با تولید هزار و 920 تن است که عمدتا شامل زیره سبز، آویشن باغی، باریجه، نعنا فلفلی، خاکشیر، گشنیز، کدو تخم کاغذی، کتان و گل محمدی است.
خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.