مجید درخشانی روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بالا بودن قیمت ها بیشتر مربوط به اجناس و کالا است اما قیمت خدمات در بازار استان گرانتر از دیگر استان ها نیست.
وی افزود: نرخ تورم در خراسان شمالی معمولا از میانگین کشوری بالاتر است و بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، آبان ماه امسال، این استان جزو 10 استان نخست کشور در بالا بودن نرخ تورم بوده است.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی، علت اصلی بالا بودن نرخ تورم و قیمت اجناس را نبود واحد تولیدی بزرگ در بخش های مختلف همچون مواد غذایی و پوشاک دانست.
درخشانی افزود: در این استان تولیدکننده بزرگ و قوی در زمینه مواد غذایی و یا پوشاک وجود ندارد و بنک دار قوی هم در این استان فعالیت ندارد.
وی خاطرنشان کرد: خراسان شمالی، استانی مصرف کننده و از نظر تولیدی ضعیف است که مایحتاج مردم این منطقه از دیگر استان ها وارد می شود.
وی افزود: بخش بسیار بزرگی از اصناف و بازاریان استان در مکان های استیجاری فعالیت دارند و این امر هزینه های آنان را افزایش داده و سبب ضعف در توان اقتصادی شان شده است.
درخشانی درباره نقش نظارت ها بر بازار و گرانی ها اظهار داشت: نظارت ها انجام می شود و البته این امر نمی تواند عامل چندان تعیین کننده ای در گرانی ها و تورم باشد.
معاون اقتصادی اداره کل امور اقتصادی و دارایی خراسان شمالی گفت: اصناف و بازاریان این خطه در تامین نقدینگی مشکل دارند و به لحاظ مالی قوی نیستند.
خراسان شمالی دارای بیش از 26 هزار واحد صنفی دارای پروانه کسب است که در قالب هفت اتاق اصناف و 136 اتحادیه فعالیت دارند.
با توجه به اینکه بر اساس میانگین کشوری هر واحد صنفی برای 2.5 نفر اشتغال ایجاد می کند می توان گفت اصناف خراسان شمالی برای 65 هزار نفر اشتغال ایجاد کرده اند.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.