علی دادار روز جمعه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: متاسفانه هم اکنون کشت و کار در اراضی شیب دار و ارتفاعات گسترش یافته و مراتع تبدیل به اراضی دیم شده که این کار به همراه عدم توجه به اصول صحیح زراعت در اراضی شیب دار و شخم در جهت شیب، منجر به رواناب و فرسایش خاک می شود.
وی با بیان اینکه شخم در جهت شیب، خطرناک است، افزود: این مساله واقعیتی است که همه‌ کارشناسان حوزه منابع طبیعی و کشاورزی و محیط زیست و اغلب کشاورزان نیز آن را می‌دانند.
دادار گفت: متاسفانه هنوز هم این روند اشتباه تکرار می شود و متولیان امر نیز اقدامی نمی کنند.
وی اشاره ای به منطقه اسدلی در بجنورد کرد و افزود: باید در کشت هر محصولی در این اراضی کم ترین جا به جایی خاک صورت گیرد اما متاسفانه این اصل رعایت نمی شود.
به گزارش ایرنا فرسایش خاک در ایران سالانه 16 تا 17 تن در هکتار است، این در حالی است که فرسایش خاک در جهان به طور متوسط پنج تن در هکتار است، فرسایش خاک در ایران چندین برابر جهان است.
براساس آمارها فرسایش هر تن خاک، خسارتی معادل 28 دلار در پی دارد، معضلی که کارشناسان مربوط آن را تایید و وضعیت فرسایش خاک کشور را بحرانی توصیف کردند.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی در بخش دیگری از سخنانش از کاشت درختان به روش آبی در گردنه های امین الله نیز انتقاد کرد و گفت: متاسفانه آب رسانی به این اراضی برای درخت کاری با تانکر آب انجام می شود.
دادار اظهار داشت: این درختان در چند سال آینده نیاز آبی زیادی دارند که می تواند حتی منجر به خشک شدن باغات می شود.
وی با بیان اینکه کاشت درختان آبی در این مناطق در آینده محکوم به شکست است، افزود: چرا با اینگونه روش های غلط برخوردی صورت نمی گیرد.
وی از کاشت روی خطوط منظم نیز انتقاد کرد و گفت: مسئولان مربوط باید جلوی هدر رفت آب از هر تپه ای را بگیرند و اجازه تخریب طبیعت را ندهند.
دادار بر ایجاد سامانه برای جلوگیری از هدر رفت آب در اراضی شیب دار تاکید کرد و گفت: این سامانه باید در شیب زیر پنج درصد ایجاد شود.
وی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه در اراضی شیب دار نباید نهال کشت شود، افزود: در این اراضی از کاشت نهال باید خود داری کنیم بلکه باید دانه کشت کنیم چرا که در آینده جلوی تخریب خاک گرفته می شود.
عضو هیات علمی مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی خراسان‌شمالی گفت: باید گونه های گیاهی باید با توجه به جنس خاک کشت شود اما متاسفانه به این مهم هیچ توجه ای در اراضی کشاورزی این استان نمی شود.
دادار با تاکد بر ذخیره آب های سطحی در استان، اظهار داشت: بهترین روش برای این امر کشت یونجه در اراضی شیب دار است که هم اکنون در گلیل شیروان انجام می شود.
وی افزود: کشت یونجه پنج برابر کشت گندم و جو ارزش اقتصادی دارد و یک قطره آب نیز هدر نمی رود.
خراسان شمالی 344 هزار عرصه کشاورزی دارد و سالانه بیش از یک میلیون و 500 هزار تن انواع محصول کشاورزی و دامی در این استان تولید می شود.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.