به گزارش ایرنا، شهید حسن حسن آبادی در سال 41 در بجنورد به دنیا آمد و امروز، چهل سال است که آسمانی شده است اما هنوز مکتب و مدرسه اش برای زمینی ها پا برجا و دایر است.
12 آذر ماه سال 57، خیابان ها و کوچه ها، ناآرام بود، شهر عرصه درگیری‌های مردم و نیروهای نظامی شده بود، بچه ها در مسیر میدان شهید (میدان شاه) تا مسجد انقلاب که مقر همیشگی شان بود، پراکنده بودند.
حسن هم در میدان بود، یکی از نیروهای نظامی اسلحه اش را درآورده بود و تهدید می کرد، صدای تیر بلند شد و خون شهید در زمین جاری شد. او را به حمام جاجرمی و از آنجا به بیمارستان بردند اما در بیمارستان به آسمانی ها پیوست.
فردای آن روز عکس محل اصابت گلوله به شهید، جلوی مسجد نصب شده بود و پیامش رساتر از هر روز به گوش می رسید. پیکرش با شکوه تشییع شد، مراسم سوم و هفتم برگزار شد و امسال پس از چهل سال هنوز نامش بر سر زبان ها است.
حسن حسن آبادی، اولین شهید انقلاب خراسان شمالی است و اکنون مدرسه ای در بجنورد به نامش، محل تحصیل دانش آموزان شده است.
امروز در سالروز شهادت این شهید انقلاب، واقعه به خون غلطیدنش توسط انقلابی ها، روایت می شود.
مسئول برگزاری مراسم بزرگداشت شهید حسن آبادی به ایرنا گفت: امروز و همزمان با چهلمین سالروز شهادت شهید حسن آبادی، مراسم یادبود و بزرگداشت این شهید در میدان شهید بجنورد برگزار می شود.
حجت الاسلام سید محمد افشین فر اظهار داشت: این مراسم به صورت مردمی برگزار می شود و در آن، شماری از انقلابی ها نحوه شهادت حسن آبادی را روایت می کنند.
وی افزود: زمان برگزاری مراسم ساعت 12 و همزمان با ساعت تعطیلی مدارس است و پس از روایتگری ها، بر سر مزار این شهید حاضر خواهیم شد.
مسئول برگزاری مراسم بزرگداشت شهید حسن آبادی گفت: هر ساله، بزرگداشت این شهید در ایام دهه فجر انجام می شود اما امسال در حرکت مردمی، مراسمی در سالروز شهادت ایشان در محل اصابت گلوله، برگزار می شود.

* حسن از نخستین افراد بود که اعلامیه پخش می کرد
شهید حسن حسن آبادی در سال 41 در شهرستان بجنورد به دنیا آمد. او آخرین فرزند خانواده 9 نفره شان بود. در 2 سالگی پدرش را از دست داد و تحت سرپرستی مادرش، کودکیش را سپری کرد.
حسن از اولین افرادی بود که اعلامیه های امام را تکثیر و پخش می کرد. چند بار مورد تعقیب عوامل ساواک قرار گرفت به طوری که برادرانش او را هر روز در یک محل مخفی می کردند.
با علنی شدن انقلاب، حسن هم وارد مرحله تازه ای از مبارزات و از جهت دهندگان تظاهرات شد.
او در روز 12 آذر 57، مصادف با اول محرم در تظاهرات و درگیری عوامل رژیم با مردم در میدان شهید بجنورد مورد اصابت گلوله قرار گرفت و به شهادت رسید.
دانش آموزان دبیرستان دهقان قبل از تظاهرات، عهد بستند که هر کدام که به شهادت برسند دبیرستان به نام آن شهید نامگذاری شود و بر این اساس دبیرستان دهقان به نام شهید حسن آبادی نامگذاری شد.
خراسان شمالی 11 شهید انقلاب تقدیم کرده است که در شهرهای شیروان و بجنورد هستند. این استان، سه هزار شهید تقدیم آرمان های انقلاب و اسلام کرده است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.