علی متقیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از اساسی ترین مشکلات، گرانی پوشک برای دانش آموزان با مشکل نخاعی است و امسال برای نخستین بار، هزینه های پوشک دانش آموزان با مشکل نخاع، تامین می شود.
وی افزود: امسال خرید پوشاک به خدمات حمایتی ما اضافه شده است و 21 دانش آموزاستان مشکل جسمی حرکتی دارند که می توانند از این خدمات استفاده کنند.

* نبود آگاهی از دانش آموزان استثنایی
متقیان در بخش دیگر سخنان خود، نبود آگاهی خانواده ها و نبود آشنایی برخی مراکز درمانی خصوصی را از مشکلات آموزش دانش آموزان استثنایی عنوان و خاطرنشان کرد: این ناآشنایی و نبود آگاهی ها، سبب سردرگمی خانواده ها در امر آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه شده است.
وی افزود: مراکز خصوصی درمانی مثل مراکز بهزیستی و علوم پزشکی، هدایت و راهنمایی درستی در زمینه آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه نداشته اند و این امر سبب شده تا برخی دانش آموزان از کلاس و مدرسه باز بمانند و از خدمات محروم شوند و به همین علت اکنون سن برخی از این افراد برای رفتن به مدرسه گذشته است.
وی افزود: تنها مرجع قانونی برای تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه، آموزش و پرورش استثنایی است و این ارگان تنها مرجع امر تحصیل، اعطای مدرک و سیر مراحل قانونی ثبت نام است.
متقیان با بیان اینکه برخی از مراکز با این عنوان که در صورت مراجعه دانش آموزان به آموزش و پرورش استثنایی از خدمات آنها محرم می شوند، دانش آموزان را از ورود به مدارس استثنایی باز داشته اند گفت: آموزش و پرورش استثنایی، هیچ دانش آموزی را از خدمات محروم نمی کند و از حمایت سایر ارگان ها و خدمات به این قشر استقبال می کند.

* 10 درصد از دانش آموزان، افراد با نیاز ویژه هستند
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی تصریح کرد: برخی مسئولان هم آگاهی لازم و کافی برای هدایت دانش آموزان با نیازهای ویژه را ندارند و سبب بروز مشکل در تحصیل این قشر می شوند.
وی با اشاره به اینکه یکی از مشکلات اصلی برای آموزش دانش آموزان با نیازهای ویژه، فقر فرهنگی جامعه است، گفت: این امر سبب می شود تا ارجاع به ما زودهنگام و به موقع نباشد.
وی افزود: در جامعه ما، دانش آموز و کودک با نیاز ویژه، از طرف فامیل و آشنایان، طرد می شوند و از این رو خانواده ها هم حاضر به حضور فرزند در جامعه نیستند.
رئیس آموزش و پرورش استثنایی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: بر اساس پژوهش ها 10 درصد از دانش آموزان، افراد با نیاز ویژه هستند و به نظر می رسد هنوز بسیاری از کودکان از خدمات آموزشی محروم هستند.
بر اساس این گزارش، یکهزار و 272 دانش آموز در 65 مدرسه استثنایی تحصیل می کنند و 450 نفر دانش آموز استثنایی در مدارس تلفیقی و در کنار دانش آموزان عادی آموزش می بینند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.