علی محمدی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعه و بررسی و شناخت هشت روستای در معرض خطر لغزش و رانش زمین شامل روستاهای گلی، عرب، قزلقان، ناوه و یکه شاخ از توابع شهرستان بجنورد همچنین روستای قره چای در شهرستان مانه و سملقان، روستای سرچشمه از اسفراین و روستای گلیان از شیروان انجام و راهکارها و ضوابط ساخت و ساز در آن روستاها ارائه شده است.
وی افزود: خراسان شمال یکی از استان هایی است که به علت شرایط خاص زمین شناختی، توپوگرافی و اقلیمی برخی ار مناطق آن مستعد لغزش است و تاکنون لغزش زمین در این استان به وقوع پیوسته و خسارت های چشمگیری داشته است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به اینکه مخاطرات و تهدیدها در 57 روستای استان شناسایی و برطرف شده است گفت: انجام اقدامات برای حل مخاطرات و تهدید ها در 45 روستای دیگر باقی مانده است که در صورت تخصیص اعتبار، نسبت به ایمن سازی و کنترل عومل خطر اقدام می شود.
محمدی، ایمن سازی در روستاها را شامل پروژه هایی همچون اجرای آبنما، دیوار ساحلی و محافظ اجرای کانال و کنترل سیلاب و خاکبرداری، اجرای محوطه سازی، زیر سازی و روسازی، اجرای پل و اجرای کنترل سیلاب و خاکریزی عنوان کرد.
وی افزود: روستای ناوه، قزلقان و یکه شاخ روی گسل واقع شده و در این روستاها ساخت و ساز تنها با سازه های سبک مجاز است و اجازه ساخت و ساز با سازه های سبک داده شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی با اشاره به مشکل رانش زمین در روستای قره چای افزود: این روستا به مکان جدید جا به جا شده است.
وی با اشاره به اینکه مشکل رانش زمین در روستای سرچشمه حل و در روستای گلی هم با اجرای کف بند و دیوار ساحلی، رانش متوقف شده است گفت: در روستای گلیان از توابع شیروان دو منطقه ممنوعه حریم رودخانه و حریم سنگ افتان وجود دارد که این مشکل در نشست کمیته فنی مطرح شد و مجوز ساخت و ساز جدید در مناطق ممنوع داده نمی شود.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: عملیات اجرایی در روستاهای سطح استان با اولویت حفظ جان مردم و مقابله با خطرات ناشی از سیل و زلزله رانش زمین انجام می شود و برای مقابله و اقدام پیشگیرانه در زمینه کنترل و هدایت سیلاب در روستاهای استان مطالعات جامع انجام می شود.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور واقع است که حدود 44 درصد جمعیت این استان در روستاها ساکن هستند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.