محمدحسین صالحی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم، زیستگاه یوزپلنگ است و جمعیت آهوان به عنوان طعمه این گونه ارزشمند، دارای اهمیت بالایی است.
وی بدون اشاره به شمار کاهش جمعیت آهوان افزود: یکی از علت های اصلی کاهش جمعیت آهوان، خشکسالی ها، کاهش منابع آب و کاهش میزان تولید علوفه در مراتع میاندشت است.
وی با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش میزان علوفه در مراتع، آهوان را به حاشیه روستاها کشانده است گفت: در سرشماری امسال، حضور آهوان در حاشیه روستاها بیش از پیش مشاهده شد و این گونه وحشی برای یافتن علوفه و تغذیه به اطراف روستاها کشانده شده اند.
صالحی با بیان اینکه حضور آهوان در حاشیه روستاها زمینه ساز شکار آنان می شود افزود: بر اساس مشاهدات محیطبانان و نتایج اولیه سرشماری، شمار گونه های مختلف قوچ، میش، کل و بز در مناطق مختلف تحت مدیریت محیط زیست استان به غیر از پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم روند رو به افزایش دارد.
کارشناس مسئول نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی خاطرنشان کرد: با وجود خشکسالی و مشکل تامین علوفه، شاهد روند رو به افزایش جمعیت حیات وحش استان به غیر از میاندشت جاجرم هستیم و این امر با مدیریت برای تعلیف و تغذیه دستی وحوش صورت گرفته است.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارند و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.
برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.