مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این اداره کل برای تامین علوفه مورد نیاز وحوش، بشدت با مشکل اعتبار رو به رو است از این رو از خیران انتظار می رود بخشی از وقف ها و نذرهای خود را برای حمایت و صیانت از وحوش اختصاص دهند.
سید اصغر مطهری افزود: نذر برای وحوش در استان های مختلف در میان مردم نهادینه شده و خیران برای تامین علوفه و یا آب شرب وحوش، مشارکت خوبی دارند اما در این استان این اقدام تاکنون چشمگیر نبوده است.
وی گفت: البته اخیرا خیران در این باره ورود پیدا کرده و اقداماتی برای جمع آوری کمک های خیران و تامین علوفه مورد نیاز وحوش پارک پردیسان بجنورد در حال انجام است که امید می رود توسعه یابد.
وی با بیان اینکه کاهش بارندگی ها و خشکسالی ها، تامین علوفه برای وحوش تحت شعاع قرار گرفته است اظهار داشت: بروز مشکل در تغذیه وحوش، سبب ضعیف شدن جسم حیوان و زمینه ساز بروز بیماری ها در این گونه های وحشی شده است و از طرفی زادآوری وحوش هم به علت کاهش منابع تغذیه و تعلیف، در معرض خطر قرار می گیرد.
مطهری با بیان اینکه وحوش پارک پردیسان در باباامان بجنورد در طول سال به صورت دستی تغذیه می شوند، گفت: وحوش در پارک ملی سالوک و قرخود و نیز پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم هم در فصولی از سال به صورت دستی تعلیف می شوند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی افزود: برای حفاظت از این گونه های وحشی پارک پردیسان بجنورد، سالانه 40 تن علوفه خریداری می شود که هیچ اعتباری در این باره تخصیص نمی یابد.
وی گفت: از سال 92، هیچ اعتباری برای خرید علوفه مورد نیاز وحوش پارک پردیسان اختصاص نیافته است و اعتبار مورد نیاز برای خرید این محصول، از بودجه های جاری هزینه می شود.
به گفته وی اکنون 2 قلاده گرگ و بیش از 60 راس از گونه پستانداران از جمله، مرال، قوچ، میش، کل و بز در پارک پردیسان بجنورد نگهداری می شود.
مطهری با بیان اینکه برای تعلیف دستی گیاهخواران در پارک ملی سالوک و پناهگاه حیات وحش میاندشت، سالانه 60 تن علوفه خریداری می شود افزود: محیط زیست استان برای خرید علوفه مورد نیاز وحوش و نیز تغذیه دستی اسبان محیط بانان، با مشکل اعتباری روبه رو است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی اظهار داشت: یکی از مشکلات در این باره، اختصاص اعتبارات به صورت اوراق است و کشاورزان حاضر به فروش علوفه با اوراق و اسناد نیستند.
در خراسان شمالی 65 گونه پستاندار از 197 گونه موجود در کشور زیست دارند و 141 گونه پرنده از 532 گونه موجود، 68 خزنده از 228 گونه کشور، چهار گونه خزنده دوزیست از 20 گونه موجود و هشت گونه ماهی و آبزی از 160 گونه آبزی موجود در کشور زیست می کنند.
برخی از این گونه ها نظیر یوزپلنگ، بالابان، هوبره، کبک دری و کرکس مصری در طبقه بندی اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت در رده‌های بحرانی و در حال انقراض قرار دارند.
اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی مناطق حفاظت شده و پارک های ملی سالوک، ساریگل و ضامن آهو، مناطق حفاظت شده قرخود، گلول، سرانی و پناهگاه حیات وحش میاندشت جاجرم را مجموعا با گستره 194 هزار و 141 هکتار مدیریت می کند.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.