سیداصغر مطهری روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: ایجاد چندین سد بر روی اترک و یا رودهای حوضه آبخیز آن و از سویی، برداشت آب در این حوضه، برای مصارف کشاورزی، ایجاد مزرعه پرورش ماهی و یا ایجاد استخرهای ذخیره آب موجب کاهش ورود رواناب ها در مسیل های منتهی به رودخانه اترک می شود.
وی با بیان اینکه چشمه های حوضه آبخیز رود اترک هم به علت خشکسالی های ممتد و برداشت های بی رویه خشک شده، افزود: خشکیدن چشمه ها تاثیرات منفی بر رود اترک گذاشته است.
مطهری خاطرنشان کرد: اگر رود اترک به پایداری مناسب نرسد، خطری جدی برای استان خراسان شمالی است و حتی ادامه این روند تأثیر شدید منفی بر تالاب های سه گانه آلاگل، آلماگل و آجی گل در استان گلستان خواهد داشت.
وی تصریح کرد: خشک شدن این تالاب ها می تواند منجر به ایجاد کانون گرد و غبار شده و با توجه به جریانات جوی غربی - شرقی این گرد و غبار برای مردم خراسان شمالی مشکلاتی را ایجاد کند.

* باید حقابه زیست محیطی رود اترک از سد داده شود
مطهری گفت: حقابه رود اترک به طور کامل تخصیص نمی یابد و یا آب، در زمان و یا فصول مناسب رهاسازی نمی شود.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان شمالی با بیان اینکه رودخانه اترک شرایط مناسبی ندارد، افزود: انتظار می رود شرکت آب منطقه ای استان حقابه رود اترک را به طور کامل اختصاص دهد.
رود اترک منشاء تغذیه سه تالاب بین المللی آلاگل، آماگل و آجی گل در استان گلستان است و اگر این تالاب ها دچار مشکل خشکی شوند اثرات خشکسالی و پدیده گرد غبار، خراسان شمالی را تحت تاثیر قرار خواهد داد.
تالاب های آلاگل، آجی گل و آلما گل در استان گلستان نزدیکی مرز ایران و ترکمنستان در فاصله نزدیکی نسبت به هم در بخش داشلی برون واقع شده اند.
به گزارش ایرنا در خراسان شمالی سه رود اصلی جریان دارد که شامل اترک به طول 211 کیلومتر، کالشور به طول 195 کیلومتر و گرگان رود به طول 40 کیلومتر است.
حوزه آبخیز اترک به مساحت یک میلیون و 491 هزار و 324 هکتار است که این رود از رشته کوه های هزارمسجد قوچان در خراسان رضوی سرچشمه گرفته و پس از گذر از دشت‌های قوچان، شیروان و بجنورد در ناحیه چات، مرز ایران و ترکمنستان جاری شده و سپس با ورود به خاک جمهوری ترکمنستان در خلیج حسنقلی به دریای خزر می‌ریزد.
اترک رودی خروشان و سیل گیر با بستر گلی است و با داشتن 669 کیلومتر طول، پنجمین رود بلند ایران و طولانی‌ترین رود ترکمنستان است.
این رود حدود 27 هزار و 300 کیلومتر مربع را آبیاری می‌کند، اما به علت مصرف زیاد، آب آن فقط در مواقع سیل تا دریا ادامه می‌یابد.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.