امین فلاح روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: یکی از نگرانی های ما، تحصیل دانش آموزان در مدارس سنگی است که حذف آن در اولویت دوم، پس از برچیده شدن مدارس خشت و گلی است.
وی با اشاره به تحصیل دانش آموزان در مدارس پیش ساخته گفت: اکنون 239 کلاس درس در 136 مدرسه استان در فضاهای پیش ساخته تشکیل می شود.

* نیاز 260 میلیارد ریالی برای حذف مدارس پیش ساخته
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی افزود: 156 کلاس درس پیش ساخته در 78 مدرسه استان در برنامه حذف قرار دارد.
وی با بیان اینکه ساخت هر کلاس به طور میانگین سه میلیارد و 300 میلیون ریال اعتبار می طلبد، گفت: حذف کلاس های پیش ساخته استان 260 میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

* کمبود فضای آموزشی
فلاح با اشاره به کمبود فضای آموزشی در مدارس استان گفت: برای رسیدن به میانگین کشوری باید بیش از 80 هزار مترمربع به فضای آموزشی استان افزوده شود.
وی گفت: سرانه فضای آموزشی خراسان شمالی به ازای هر دانش آموز 4.7 مترمربع است که میانگین این شاخص در کشور 5.2 مترمربع است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی اظهار داشت: برای رسیدن به متوسط کشوری، هر دانش آموز این استان نیم مترمربع فضای آموزشی کم دارد.
به گفته وی، در وضعیت استاندارد سرانه فضای آموزشی برای هر دانش آموز 8.2 مترمربع است.

* کمبود زمین برای ساخت مدارس شهری
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی، کمبود زمین در شهرها را از مشکلات این بخش برشمرد و افزود: برای ساخت مدرسه در شهرهای استان با کمبود زمین روبه رو هستیم.
وی خاطرنشان کرد: در وضعیت استاندارد به ازای هر دانش آموز باید 8.2 مترمربع فضای آموزشی تعریف شود که برای رسیدن به این استاندارد، زمین مناسب در شهرها کمتر پیدا می شود.
وی با بیان اینکه این مشکل در شهرهای بزرگتر استان محسوس تر است، گفت: 95 درصد مشکل کمبود فضای آموزشی استان، مربوط به مناطق شهری است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خراسان شمالی افزود: کوهستانی بودن برخی مناطق استان مانند رازوجرگلان، هزینه های مدرسه سازی را افزایش داده است.
بر اساس این گزارش اکنون 902 کلاس درس در 176 مدرسه استان، معادل 13 درصد فضاهای آموزشی، تخریبی است و سه هزار و 801 کلاس درس در 713 مدرسه استان هم نیاز به مقاوم سازی دارد که این رقم معادل 55 درصد از مدارس استان است.
بنای 2 هزار و 173 کلاس درس در 560 مدرسه استان استانداردهای لازم را دارد.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.