به گزارش ایرنا، زیاد بودن متولیان در زمینه مشاوره و تداخل فعالیت ها، نبود همکاری بانک ها در زمینه طرح توجیهی و نبود تعریف مسیر کارآفرینی از جمله مشکلاتی است که مراکز مشاوره و خدمات کارآفرینی استان از آن به عنوان دست انداز فعالیت هایشان یاد می کنند.
شرکت های مشاوره و خدمات کارآفرینی در سال 95 با مجوز وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سطح کشور شروع به فعالیت کردند که از همان زمان در خراسان شمالی هم با چاپ فراخوان در روزنامه ها و انجام مصاحبه تخصصی، به چهار شرکت، مجوز فعالیت داده شد.
به گفته مدیران این مراکز، با بالا گرفتن گفتمان خصوصی سازی و چاره جویی برای خلاصی از بیکاری، کارآفرینی به عنوان داروی این درد تجویز شد و ارگان های زیادی مدعی فعالیت در این زمینه شدند که سمینارها و جلسات متعددی هم برگزار کردند اما در عمل اتفاق خاصی رخ نداده است.

* متولی زیاد و تداخل فعالیت ها
مدیر عامل خدمات مشاوره کارآفرینی آرتوش در باره مشکلات مراکز کارآفرینی در استان از زیاد بودن متولیان و تداخل فعالیت ها گلایه و آن را از مشکلات پیش روی این مراکز عنوان کرد.
مجتبی برزگر گفت: سازمان فنی و حرفه ای، جهاد دانشگاهی، دانشگاه ها، وزارت تعاون، وزارت صنعت، شهرک های صنعتی، پارک علم و فناوری، کمیته امداد و بهزیستی از سازمان هایی هستند که مدعی فعالیت در زمینه کارآفرینی هستند.
وی افزود: این امر سبب شده است به علت استفاده این سازمان ها از امکانات دولتی فعالیت مراکز مشاوره تحت شعاع آنها قرار بگیرد و توان رقابت نداشته باشد در نتیجه امکان کسب درآمد برای این مرکز وجود ندارد. در صورتیکه طبق قانون وزارت تعاون متولی کارآفرینی در کشور است.

* نبود تعریف مسیر کارآفرینی
این عضو هیات علمی دانشگاه در رشته اقتصاد با بیان اینکه مسیر کارآفرینی به درستی تعریف نشده است گفت: یعنی فرد بدون داشتن اطلاعات کافی در زمینه کارآفرینی، بازاریابی و مدیریت اقدام به راه اندازی کسب و کار می کند و پس از مدت کوتاهی با شکست مواجه می شود.
برزگر اظهار داشت: این در حالی است که باید ساز و کاری اندیشیده شود تا متقاضی استفاده از تسهیلات کارآفرینی ابتدا مکلف به شرکت در دوره های آموزشی کارآفرینی شود و سپس به ایشان مجوز فعالیت داده شود.
وی گفت: به علت اینکه مسئولان به دنبال دادن آمار و جایگاه خود هستند و براساس وام ها و تسهیلاتی که داده می شود در باره آنها قضاوت می شود و می دانند که بعد از گرفتن تسهیلات دیگر به حوزه ایشان مربوط نمی شود این ساز وکار را اجرایی نمی کنند.
وی افزود: در این شرایط، فرد می ماند و کسب و کاری که ورشکسته شده و وامی که به بانک مقروض است و زندگی که دچار مشکل شده است.
مدیر عامل خدمات مشاوره کارآفرینی آرتوش تاکید کرد: اگر این مسیر به درستی تعریف شود علاوه بردرآمد زایی برای مراکز مشاوره جلوی این اتفاقات هم گرفته خواهد شد.

* همکاری نکردن بانک ها در زمینه طرح توجیهی
مدیرعامل مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی پارسیس آریا هم از نبود همکاری بانک ها انتقاد کرد و گفت: یکی از وظایف و فعالیت های مراکز مشاوره نوشتن طرح های توجیهی است که متاسفانه بانک های استان فقط طرح هایی را مصوب می کنند که توسط مراکز عضو کانون مشاوران تهیه شده است.
آزاده وهاب زاده اظهار داشت: به علت اینکه حق عضویت در این کانون بالاست، فقط شرکت های مستقر در شهر های بزرگی مانند تهران و مشهد که تقاضای سرمایه گذاری و درآمد بالایی دارند می توانند از عهده پرداخت آن بربیایند و برای استان هایی مانند استان ما که شاخص های اقتصادی و سرمایه گذاری پایین است امکان پرداخت وجود ندارد و شرکت ها داخل استان توان پرداخت این حق عضویت را ندارند.
وی افزود: باید استانداری در این زمینه ورود کرده و با الزام بانک ها به استفاده از خدمات مراکز مشاوره داخل استان جلوی خارج شدن اندک درآمد استان به خارج استان را بگیرد.

* مراکز مشاوره خود را بشناسانند
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی هم در این باره گفت: متاسفانه با توجه به رسالت خطیر مراکز مشاوره و اهمیت فعالیت آنان به عنوان حامیان کسب و کار، تاکنون مراکز مشاوره به علت هایی در جایگاه واقعی خود قرار نگرفته اند.
رسول نیشابوری اظهار داشت: باید مدیران مراکز مشاوره به همراه سایر ارگان ها و نهادها تلاش کنند این جایگاه را در میان اقشار مختلف بویژه صاحبان ایده و کسب و کار بشناسانند.
وی افزود: نبود شناخت مسئولان و مدیران دولتی، خصوصی، تعاونی، صاحبان کسب و کار از وظایف و اهمیت مراکز مشاوره اطلاع رسانی و خدمات کارآفرینی، توجه نداشتن به اهمیت مشاوره کسب و کار قبل از شروع و راه اندازی کسب و کار و به عبارتی مشخص نبودن جایگاه فرهنگ مشاوره کسب و کار در جامعه، توجه نکردن به اهمیت مشاوره کسب و کار برای انجام امکان سنجی، عارضه یابی و طرح نویسی از جمله عواملی است که سبب شده تا مراکز مشاوره به جایگاه خود دست پیدا نکنند.
وی افزود: انتظار می رود مراکز مشاوره علاوه بر توانمند کردن خود و استفاده از نیروهای خبره و آشنا به مباحث روز، تعامل خود را با نهاد ها و ارگان های مختلف، صاحبان کسب و کار و فنی و حرفه ای و بانک های استان بیشتر کنند.
وی خاطرنشان کرد: در این میان برخی از ارگان ها و نهادهای استان فعالیت های مشابه فعالیت های مراکز مشاوره انجام می دهند که به نظر می رسد با ایجاد هماهنگی و هم افزایی در این راستا می توان به یک وحدت رویه برای پیشبرد اهداف دست یافت.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی تصریح کرد: این اداره کل با طرح و تصویب برنامه جامع کارآفرینی استان در برنامه ششم توسعه در ستاد فرماندهی اقتصادی مقاومتی و شورای برنامه ریزی استان گامی برای هم افزایی در میان دستگاه ها و ارگان ها برداشته و تلاش داریم تا از جزیره ای عمل کردن دستگاه ها جلوگیری کنیم.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.