محمدنقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وزارت خانه جهاد کشاورزی برای اجرای طرح کشت چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه قول اعتبارات و تسهیلات لازم برای خرید 20 دستگاه نشای کار و سایر امکانات لازم را داده بود اما متاسفانه محقق نشد.
وی افزود: برای اجرایی شدن این طرح باید شرایط و امکانات لازم را برای پیمانکار فراهم می کردیم که این امر اجرایی نشد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه برنامه ریزی شده بود تا امسال 500 هکتار از اراضی زراعی استان چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه کشت شود گفت: در این نوع کشت بذر چغندرقند در فصل پاییز در یکی از استان گرمسیر از جمله گلستان کشت می شود بعد از سرما به استان منتقل می شود و به صورت نشایی در مزارع استقرار می یابد.
کاظمیان افزود: اما امسال اعتبار مورد نیاز برای همکاری با پیمانکار اختصاص نیافت و همچنین نبود دستگاه نشای کار نیز مانع اجرا شد.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون این استان یک دستگاه نشاکار ریشه لخت چغندرقند در شیروان دارد گفت: این دستگاه نیاز استان را تامین نخواهد کرد و دستگاه های بیشتری نیازمند هستیم.
به گزارش ایرنا خرید20 دستگاه نشای ریشه لخت چغندرقند در سفر مشاور وزیر و مجری طرح چغندرقند کشور به استان تصویب شده بود اما تاکنون محقق نشده است.
وی در بخش دیگری از سخنانش از برداشت چغندر قند از سطح کشتزارهای استان نیز خبر داد و گفت: برداشت چغندرقند تا اواخر آذرماه در سطح مزارع استان ادامه دارد.
وی گفت: تاکنون 41 هزار تن چغندرقند از سطح کشتزارهای استان و سایر استان ها به کارخانه قند شیروان تحویل داده شده است که از این میزان 16 هزار تن مربوط به کشتزارهای خراسان شمالی است.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به کاهش بارندگی، استفاده از این نوع کشت 35 تا 40 درصد کاهش مصرف آب خواهیم داشت از سویی در محیط خزانه آب کم تری استفاده می شود و در خزانه 20 برابر تراکم پایین می آید.
کاظمیان با بیان اینکه در سال های گذشته به علت سرمازدگی کشت پاییزه چغندرقند در خراسان شمالی شکست خورد افزود: با توجه به شرایط اقلیمی کشت نشاها در پاییز و حمل آن در اواخر اسفندماه به خراسان شمالی بهترین روش است که برای این امر باید امکانات و شرایط لازم را فراهم کنیم.
وی اظهار داشت: پارسال یک هکتار در مزارع شهرستان گرمه زیر کشت چغندرقند نشایی انتظاری پاییزه رفت که عملکرد آن در واحد سطح 70 تن بود.

* کشت پاییزه چغندرقند در خراسان شمالی با استقبال مواجه نشد
مدیر امور زراعت سازمان جهادکشاورزی خراسان شمالی گفت: چغندرکاران استان به علت سرمازدگی در سال های گذشته، به کشت پاییزه این محصول روی خوش نشان ندادند.
کاظمیان اظهار داشت: میزان مصرف آب چغندرقند در کشت پاییزه نسبت به کشت بهاره 60 درصد کاهش می یابد که این روش در سطح کشور ترویج داده شده است.
به گزارش ایرنا کشت چغندرقند پاییزه از چند سال گذشته توسط مسئولان و کارشناسان جهادکشاورزی به بهره برداران پیشنهاد داده است که در برخی مناطق با استقبال کشاورزان مواجه شده است.
در خراسان شمالی از این طرح استقبال شد اما با سرمای ناگهانی آذرماه سال 95 که تمامی سطح زیر کشت چغندرقند پاییزه از بین رفت کشاورزان را برای این شیوه کشت، بی انگیزه کرد.
کاظمیان افزود: پارسال بیش از 16 هکتار از مزارع استان زیر کشت پاییزه رفت.
کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی تبدیل این واحد مصرف چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.
این کارخانه در 15 کیلومتری جاده شیروان بجنورد قرار دارد.
هم اکنون کشاورزان خراسان شمالی از سطح 2 هزار و 800 هکتار از کشتزارهای این استان مشغول برداشت چغندرقند هستند.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد.
3007/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.