همه‌ ساله شمار زیادی از مردم شهر و روستا به دلیل گازگرفتگی یا استنشاق گاز‌های سمی، جان باخته و چندین برابر آن نیز مسموم شده و یا در معرض آسیب‌های ثانویه قرار می‌گیرند.
از این میان یکی از شایع‌ترین علل مسمومیت‌ها به ویژه در بخش‌ خانگی مسمومیت بر اثر استنشاق گاز سمی مونوکسید کربن است که متاسفانه باوجود راهکارهای ساده برای جلوگیری از آن، همواره شاهد تکرار آن هستیم.
به گزارش ایرنا با وجود اینکه هر سال تعداد زیادی از هموطنان طعمه قاتل خاموش شده و به علت بی احتیاطی جان خود را از دست می دهند اما باز هم شهروندان این نکات را جدی نگرفته و راحت از کنار آن می گذرند.
طبق آمار سازمان پزشکی قانونی، مسمومیت با گاز منوکسید کربن در پنج ماه نخست امسال جان 177 نفر را گرفته است که این رقم در کل سال گذشته 766 نفر بوده است.
بر اساس همین گزارش در 10 سال گذشته افزون بر 8 هزار نفر در کشور بر اثر گازگرفتگی جان خود را از دست داده اند و عامل همه این مرگ های خاموش، بی توجهی به هشدارها بوده است.
قاتل خاموش در نیمه نخست امسال در خراسان شمالی نیز جان 2 نفر را گرفت که با توجه به تمرکز استفاده از وسایل گرمایشی در نیمه دوم سال، امکان افزایش این رقم تا پایان سال محتمل است.
بر اساس آمار پزشکی قانونی پارسال 23 نفر از شهروندان استان خراسان شمالی، شامل 18 مرد و پنج زن، بر اثر گازگرفتگی جان باختند.
کارشناسان و پزشکان از مسمومیت با گاز منوکسید کربن به عنوان یکی از خطرناکترین مسمومیت ها نام می برند که در آن فرد بدون اینکه خود متوجه باشد، خاموش به کام مرگ می غلتد.
به گفته کارشناسان و پزشکان، گاز منوکسیدکربن در اتاق های کوچک کارگری، خوابگاه های دانشجویی و اماکنی که هوا در آن جریان کمتری دارد، قربانیان خود را به کام مرگ می کشاند.

* کاهش آمار گازگرفتگی در خراسان شمالی
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی گفت: در نیمه نخست امسال تنها 2 نفر در این استان بر اثر استنشاق گاز منوکسید کربن جان باختند که این رقم در مقایسه با مدت مسابه پارسال به یک ششم کاهش یافته است.
دکتر بابک سلحشور به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در نیمه نخست پارسال 12 نفر، شامل یک زن و 11 مرد در این استان طعمه قاتل خاموش شده بودند که فروردین و اردیبهشت، هر کدام با پنج نفر، بیشترین آمار مرگ را در بین ماه های سال داشتند.
طبق آمار اداره کل پزشکی قانونی خراسان شمالی، در طول سال گذشته 23 نفر از شهروندان این استان به علت گازگرفتگی جان خود را از دست دادند که 2 نفر از این افراد در آذرماه، 4 نفر در دیماه، 2 نفر در بهمن و 3 نفر نیز در اسفندماه جان باختند.
سلحشور، پزشکی قانونی را تنها مرجع تایید مرگ بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن دانست و گفت: تنها رعایت چند نکته ساده و موثر توسط شهروندان، می تواند از بسیاری از مرگ و میرهای ناشی از گازگرفتگی جلوگیری کند.
وی با اشاره به آغاز فصل سرما و شیوع مرگ‌های ناشی از گازگرفتگی اظهار داشت: رسانه ها و صدا و سیما می توانند در این خصوص بسیار موثر عمل کنند و شهروندان را به رعایت نکات ایمنی ترغیب کنند.
سلحشور با تاکید بر پرهیز از به کارگیری وسایل گرمایشی غیر استاندارد، افزود: در مواردی که از وسایل گرمایشی استاندارد از جمله شوفاژ استفاده می شود بحث گازگرفتکی و مسمومیت با گاز منوکسید کربن کمتر رخ می دهد.
وی با بیان اینکه آمار این مرگها قابل پیشگیری است، اظهار داشت: شهروندان باید نکات ایمنی را بیشتر مد نظر داشته باشند و از ایمنی وسایل گازسوز خود اطمینان حاصل کنند.
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان شمالی افزود: تمایل منوکسید کربن برای ترکیب با هموگلوبین خون، 250 برابر بیش از اکسیژن است، لذا با بالا رفتن درصد آن در هوای اتاق، به سرعت ایجاد مسمومیت می کند و اکسیژن رسانی به بافت های بدن مختل می شود.
دکتر سلحشور افزود: علائم مسمومیت حاد با این گاز شامل سردرد، سرگیجه، تهوع و استفراغ و درد شکمی و سپس حالت بیهوشی، تشنج و اغما است.
وی گفت: در بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی ممکن است تشدید بیماری یک علامت هشدار دهنده باشد.
وی سائر علایم مسمومیت را شامل سفتی عضلات، افزایش تعداد تنفس، کاهش فشار خون و گاه تنگی مردمک چشم عنوان کرد.
وی اضافه کرد: گاه حتی افرادی بر اثر مسمومیت با گاز منوکسید کربن جان خود را از دست نمی دهند اما ممکن است دچار نواقص عصبی و روانی پیشرفته نظیر فلج عضوی یا اختلال قوای مغزی شوند.

* حاشیه نشینان، بیشترین قربانیان گازگرفتگی
فرمانده عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد با بیان اینکه بیشترین حوادث گازگرفتگی مربوط به مناطق حاشیه ای شهر است، گفت: این حوادث به ندرت در مناطق مرکزی شهر دیده می شود.
مجید خوش رفتار به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برخی خانواده های محروم از لوازم گازسوز غیر استاندارد و بعضا گاز تک شعله برای گرمایش استفاده می کنند که این امر بسیار خطرناک است.
وی افزود: برخی از حوادث نیز به علت نبود فرهنگ رعایت نکات ایمنی رخ می دهد که بعضا در حوادث مشاهده می شود که خروجی دودکش ها مسدود بوده است و حال آنکه هرساله باید مورد بررسی مجدد قرار گیرد.
فرمانده عملیات سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی بجنورد،
بیشترین عامل مرگ ناشی از استنشاق گاز منوکسید کربن را سهل انگاری خانواده ها و بستن همه درزهای فضای خانه های کوچک عنوان کرد.
خوش رفتار، استفاده از دودکش های آکاردئونی را نیز خطرناک دانست و گفت: این لوله ها به علت آسیب پذیری بالا، وارفتگی و نامشخص ماندن محل نشتی گاز، می توانند حادثه آفرین باشند.

* آلایندگی پکیج، هفت برابر بخاری
خوش رفتار گفت: هم اکنون بیشتر واحدهای مسکونی برای گرمایش از سامانه پکیچ بهره می برند و حال آنکه آشنا نبودن عمده شهروندان با نکات ایمنی آن، می تواند نگران کننده باشد.
وی اظهار داشت: دستگاه پکیج هفت برابر بخاری گاز منوکسید کربن تولید می کند و کوچکترین سهل انگاری در خروجی دودکش آن به مرگ منجر می شود.

* ضرورت بازرسی هرساله وسایل گرمایشی
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری بجنورد گفت: لازم است هر سال در آغاز فصل سرما، وسایل گرمایشی سرویس شده و قسمت های داخلی، کاربراتور و لوله کشی آن مورد بازرسی قرار گیرد.
مجید گریوانی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: انتهای دودکش باید دست کم یک متر از سطح بام و یک متر از دیوار جانبی بام فاصله داشته و کلاهک H شکل روی آن نصب شود.
وی افزود: اگر فضای خانه و یا محیط کار با سامانه حرارت مرکزی گرم می شود، درزبندی و بستن منافذ به منظور جلوگیری از اتلاف حرارت بلامانع است اما اگر از بخاری گازسوز استفاده می شود حتما باید مختصری تهویه از طریق در یا پنجره در فضا ایجاد شده و از درزبندی و بستن همه منافذ خودداری کرد.
گریوانی افزود: اگر لوله دودکش بخاری شما سرد باشد دلیل آن خارج نشدن محصولات احتراق و گازهای سمی از دودکش است در این صورت باید ضمن رفع نقص به طور موقت با باز کردن قسمتی از در یا پنجره تهویه مناسب در محیط ایجاد کنید.
ضریب نفوذ گاز طبیعی در شهرهای استان خراسان شمالی 100 درصد و ضریب نفوذ گاز طبیعی در روستاها 97 درصد است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.