وحید واسطه روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این طرح تلاش دارد نقش کشاورزان در محافظت و صیانت از منابع آبی را افزایش دهد زیرا تولیدکنندگان بهتر و ارزانتر می توانند استفاده از این منابع را مدیریت کنند.
وی افزود: در این طرح، شرکت هایی با کمک کشاورزان وارد عرصه شده و بر مصرف و برداشت منابع آب نظارت، مراقبت و مدیریت خواهند داشت.
واسطه با بیان اینکه این طرح در شهرستان های اسفراین و شیروان کلید خورده، گفت: مدیریت مشارکتی آب در شهرستان شیروان آغاز شده و در اسفراین هم در مراحل اولیه کار است.
وی گفت: یکی از رویکردهای این طرح، ترویج الگوی کشت میان کشاورزان است و با توجه به اینکه قانونی برای الزام به الگوی کشت نداریم باید کشاورزان خود در این زمینه دخالت داده شوند.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: اکنون در دشت های ممنوعه و کم آب استان نیز همان محصولات مناطق غیرممنوعه کشت می شود و این امر منجر به برداشت روز افزون آب از منابع زیر زمینی می شود.
بر اساس اعلام شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی، دشت های این استان در 25 سال گذشته با کسری 2 میلیارد متر مکعبی آب در مخازن و منابع زیرزمینی روبه رو شده اند.
نیمی از کسری مخازن آب های زیرزمینی دشت های استان مربوط به دشت اسفراین است که در حدود سه دهه اخیر با کسری حدود یک میلیارد مترمکعبی منابع آب روبه رو شده است.
از دشت های استان خراسان شمالی سالانه به طور متوسط 75 میلیون مترمکعب بیش از ظرفیت مجاز آب برداشت می شود.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.