به گزارش ایرنا، مجید بیجندی روز سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار داشت: ایجاد چنین مرکزی نیازمند اعتباری بین 150 تا 200 میلیارد ریال است.
وی فضای کنونی این اداره کل را برای ایجاد مرکز تحقیقات هواشناسی مناسب ندانست و افزود: تاکنون چند زمین برای این منظور تعیین شده ولی به دلایل مختلف تحویل نشده است.
وی گفت: هم اکنون نیز زمینی در سایت اداری تخته ارکان به این منظور اختصاص یافته که باید مشکلات آن با برخی دستگاه های اجرایی مرتفع شود.
وی در ادامه با اشاره به بارندگی های خوب استان در مهرماه، افزود: بارش استان در مهر امسال حدود 180 درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.
مدیرکل هواشناسی خراسان شمالی میزان بارش استان در سال آبی جاری را 18.5 میلی متر اعلام کرد و گفت: این میزان در مدت مشابه پارسال 11 میلی متر بوده است.
وی افزود: در این میان شهرستان فاروج با 414 درصد افزایش بارش رکورددار بود و جاجرم با 16 درصد کاهش، کمترین میزان بارش را داشت.
وی اظهار داشت: بیشترین بارش استان در مهرماه امسال در منطقه راز به ثبت رسید که 15 درصد از کل بارش سال زراعی خود را دریافت کرد.
بیجندی گفت: از نظر دما نیز در اکثر نقاط استان دمایی کمتر از دوره آماری بلندمدت داشته ایم و بجنورد 2 درصد افزایش دما نسبت به بلندمدت داشته است.
وی افزود: 97 درصد گستره استان درگیر لایه های مختلف خشکسالی است به طوری که این روند در شمال شیروان، بجنورد، جاجرم و شرق مانه و سملقان به صورت بسیار شدید، در راز و اسفراین به صورت شدید و در گرمه و غرب مانه و سملقان و فاروج تا حدی نرمال است.
بیجندی با اشاره به احتمال افزایش بارش ها در پاییز امسال، گفت: میزان بارش ها در 6 ماهه دوم امسال در محدوده طبیعی و بیش از آن قرار دارد اما توزیع ماهانه همگن نیست.
وی افزود: در حوزه دمایی نیز در این مدت میانگین دما نیم تا یک درجه بیش از حد طبیعی خواهد بود.
میانگین بارش سالانه استان خراسان شمالی حدود 240 میلی متر است.
این استان 344 هزار هکتار عرصه زراعی و باغی دارد.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.