سیاوش وحدت روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با ایجاد شبکه های تولید فرش دستباف، تلاش داریم تا مشکلات تولید این محصول از مراحل مختلف طرح، نقشه، تامین مواد اولیه تا بازاریابی حل شود.
وی تصریح کرد: این شبکه ها در روستاهای گیفان، شیرین سو، راستقان، حصارچه و تکله قوز ایجاد شده و در هر کدام از این روستاها یک نفر ناظر فنی بر نحوه تولید فرش دستباف نظارت دارد.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: در این طرح که از اواخر سال گذشته کلیدخورده است و با مشارکت اداره کل آموزش فنی و حرفه ای، قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه جوادالائمه استان انجام می شود در وهله نخست، شناسایی بازار، بازاریابی و بررسی سلیقه های بازار مورد بررسی قرار گرفته است.
وی تصریح کرد: این شرکت بر اساس تفاهم نامه منعقد شده، هزینه های آموزش را تقبل کرده است و اداره کل آموزش فنی و حرفه ای استان هم دوره های آموزش برای 270 نفر از بافندگان در روستاهای هدف اجرای این طرح را برگزار کرده است.
وحدت، تولید فرش دستباف بر اساس ذائقه مشتریان را از ملزومات مهم در بازاریابی عنوان کرد و گفت: بافندگان فرش ترکمن، تنها از پنج و یا 6 رنگ در تولید این محصول استفاده می کنند اما برای پاسخ به ذائقه و سلیقه های بازار، نیاز است که از رنگ های بیشتری برای تولید استفاده شود که این امر در دوره های آموزش مورد تاکید قرار گرفته است.
وی افزود: بافندگان فرش ترکمن بصورت ذهنی و بدون استفاده از طرحی در پیش روی چشم، اقدام به بافت می کنند اما با آموزش های داده شده و با تغییر طرح ها، اکنون شمار رنگ ها افزایش یافته و طرح های متنوع تری در تولید به کار رفته است.
مدیر عامل شرکت شهرک های صنعتی خراسان شمالی گفت: امید می رود این طرح گامی برای توسعه و رونق فرش دستباف در استان و بویژه در روستاها باشد.
بر اساس این گزارش، خراسان شمالی بیش از ۲۰ هزار بافنده دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.