یوسف یعقوبی نژاد روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به اینکه خراسان شمالی استانی کوچک بوده و تعامل اتحادیه ها و اتاق اصناف و دیگر بخش ها با این نهاد مطلوب است مساله فرار مالیاتی را بندرت در این استان شاهد هستیم.
وی افزود: همچنین پیمانکاران این استان نیز تعهدات این اداره کل را به خوبی رعایت می کنند و بخش های تولیدی نیز در وضعیت چندان مناسبی برای پرداخت مالیات قرار ندارند.
یعقوبی نژاد گفت: در این استان شرکت های بزرگ همانند کلان شهرها وجود ندارد که بتوانند از روش های غیرقانونی از پرداخت درست و واقعی مالیات خود سر باز بزنند.
وی افزود: برای دستیابی به میزان درست مالیات پرداختی توسط افراد و شرکت ها، نیازمند دسترسی به اسناد و مدارک مستند از قبیل تراکنش حساب های بانکی هستیم که این امر هنور به لحاظ قانونی امکانپذیر نیست و نمی توان کسی را متهم به فرار مالیاتی کرد.
یکهزار و 130 میلیارد ریال مالیات در 6 ماه نخست امسال در استان وصول شدکه تحقق 88 درصدی درآمد مالیاتی را در پی داشته است.
از مجموع مالیات وصولی 365 میلیارد ریال مربوط به مالیات بر ارزش افزوده و 768 میلیارد ریال مربوط به مالیات بر عملکرد است.
مدیرکل امور مالیاتی خراسان شمالی اظهار داشت: بر اساس ماده 181 قانون، امور مالیاتی می تواند به صورت سرزده با نماینده دادستانی تمام اسناد و مدارک شرکت ها و دیگر بخش ها را بازرسی کند ولی چون در استان ما مساله خاصی گزارش نشده تاکنون این اقدام انجام نشده است.
وی یادآور شد: هم اینک تمامی مشاغل و کسبه از قبیل پزشکان طرف قرارداد بیمه هستند و با توجه به اینکه بیمه یک نسخه از عملکرد این بخش ها را برای امور مالیاتی ارسال می کند مالیات به میزان کارکرد از آنها گرفته می شود.
وی اظهار داشت: به طور مثال فقط امکان گرفتن مالیات از پزشکانی که یک برگ دفترچه بیمار را جدا نمی کنند و تعرفه آزاد می گیرند وجود ندارد که در صورت ارائه گزارش در این رابطه، مالیات بسته می شود.
یعقوبی نژاد گفت: با این وجود با توجه به اینکه اکثر کارکنان امور مالیاتی استان بومی هستند و اطلاعات و شناخت کافی از وضعیت مشاغل از جمله پزشکان و طلافروشی ها دارند میزان پرداخت مالیات برای آنها متناسب با وضعیت درآمدی، طبقه بندی شده و اخذ می شود.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی 26 هزار واحد صنفی و 138 اتحادیه دارد.
ط/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.