وحید واسطه روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: حفر چاه غیرمجاز، اضافه برداشت از چاه های مجاز، استفاده غیرمجاز از آب های سطحی، ایجاد نهر جدید، آبیاری زمین های دیم و تجاوز به بستر رودخانه ها از جمله مصداق های تخلف در حوزه آب است.

* جریمه های سنگین در انتظار متخلفان
واسطه با اشاره به تشدید برخورد با تخلفات حوزه آب، گفت: امسال علاوه بر پر کردن چاه های غیرمجاز، بهره برداران به مراجع قضایی معرفی می شوند تا خسارت های وارد شده به منابع آبی، از آنان دریافت شود.
وی با تاکید بر اینکه برخوردها بویژه با چاه های غیرمجازی که پس از مسدود شدن باز شده، شدیدتر است، تصریح کرد: جریمه های خسارت به منابع آب بر اساس میزان برداشت از این منابع و وسعت زمین زیر کشت، محاسبه می شود.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی با بیان اینکه جریمه متخلفان بازدارنده است، خاطرنشان کرد: خسارت ها، شامل میزان بهره برداری غیرمجاز در سال های گذشته هم می شود.
وی اظهار داشت: امسال مسدود و مسلوب المنفعه کردن 250 حلقه چاه غیرمجاز کشاورزی در استان هدفگذاری شده بود که در نیمه نخست امسال 45 حلقه از این تعداد پر شده و با مسدود شدن این چاه ها از برداشت 200 هزار مترمکعب آب زیرزمینی استان جلوگیری شده است.
معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای خراسان شمالی افزود: تاکنون سه هزار و 625 حلقه چاه غیرمجاز در این استان شناسایی شده که سالانه 34 میلیون مترمکعب آب برداشت می کنند.
خشکسالی و کاهش میزان بارندگی در سال های اخیر سبب شده تا کشاورزان خراسان شمالی نسبت به حفر و بهره برداری از چاه های غیرمجاز اقدام کنند.
پارسال بیش از 200 حلقه چاه غیرمجاز در استان خراسان شمالی مسدود شده بود.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی و باغی دارد که عمدتا با آب های سطحی آبیاری می شد اما در سالیان اخیر و با کاهش بارندگی ها، کشاورزان به ناچار آب مورد نیاز را از منابع زیرزمینی تامین می کنند.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.