جواد نظری روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، خسارات امسال را ناشی از سیل، زلزله و خشکسالی عنوان و اظهار داشت: بخش عمده این خسارت در حوزه خشکسالی به میزان چهار هزار و 700 میلیارد ریال بود که در سال زراعی سپری شده رخ داده است.
وی افزود: از این میزان 77 میلیارد ریال در بخش تاسیسات زیربنایی حوزه کشاورزی بوده است.
نظری با اشاره به وقوع سیلاب های متعدد در سال جاری، گفت: برای جبران خسارت سیل اردیبهشت امسال افزون بر 10 میلیارد و 990 میلیون ریال اعتبار هزینه ای، 50 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی سرمایه ای و 42 میلیارد ریال و 40 میلیون ریال تسهیلات بانکی با سود 4 و 5 درصد پیشنهاد شده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی یادآور شد: برای سیل مردادماه امسال نیز 20 میلیارد ریال اعتبار هزینه ای و 130 میلیارد ریال اعتبار تملک دارایی پیشنهاد شده که در دست پیگیری است.
وی افزود: پیشنهاد ما برای جبران خسارات زلزله سنخواست از توابع شهرستان جاجرم نیز 35 میلیارد و 997 میلیون ریال اعتبار هزینه ای و 128 میلیارد و 200 میلیون ریال تسهیلات با سود 4 درصد در حوزه بازسازی و تعمیر و تامین لوازم خانگی بوده است.
وی اظهار داشت: هفته گذشته مصوبه تخصیص اعتبار در این بخش به هیات دولت داده شد که به محض تخصیص، نقدینگی آن وارد استان می شود.
نظری گفت: برای سیل مهرماه جاری نیز پیشنهاد 50 میلیارد و 100 میلیون ریال اعتبار هزینه ای، 80 میلیارد ریال تملک دارایی سرمایه ای و 25 میلیارد و 510 میلیون ریال تسهیلات بانکی برای روستاییان با نرخ 4 درصد و واحدهای تجاری با نرخ 10 درصد شده است.
وی ابراز امیدواری کرد که با جذب این اعتبارات، خسارات وارده در بخش های مختلف در حد ممکن جبران شود.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی، منابع دولت برای جبران خسارات وارده در حوادث را بسیار محدود خواند و افزود: در بسیاری از کشورها، مردم نقش موثر و پررنگی در کمک به مدیریت بحران دارند زیرا که دولت نمی تواند به تنهایی همه حوادث را مدیریت کند.
نظری اظهار داشت: خراسان شمالی نیز از این مساله مستثنی نیست و با کمبود شدید منابع مالی مواجه است به طوری که تجهیز دستگاه ها اعتبار بسیار زیادی نیاز دارد و جا دارد تا بخش خصوصی و سازمان های مردم نهاد نیز در این اقدامات مشارکت کنند.
وی از آموزش و ترویج فرهنگ صحیح رفتار ایمن و نگاه درست به حوادث و بلایای طبیعی به عنوان مساله مهمی یاد کرد که در مدیریت بحران مغفول مانده است.
مدیرکل مدیریت بحران استانداری خراسان شمالی گفت: افزایش سطح آگاهی و دانش مردم می تواند در مواقع اضطراری و بروز حوادث، به آسان تر و سریع تر شدن خدمات رسانی کمک کند.
وی گفت: بسیاری از مدیران ما نیز موقعیت های بحران را تجربه نکرده اند و از این حیث شاید نتوانند در این مواقع عملکرد مناسبی از خود بروز دهند.
ط/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.