به گزارش ایرنا، خراسان شمالی در روز عاشورا، یکپارچه غرق در ماتم شده و مردم دیار قومیت ها و فرهنگ ها امروز همزمان با دهم محرم، در مظلومیت سالار شهیدان به نوحه سرایی و عزاداری پرداختند و با حضور در هیات های مذهبی با آرمان های شهدای نینوا پیمانی دوباره بستند.
دلباختگان و شیفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) در مناطق مختلف خراسان شمالی از ترک، فارس، ترکمن و تات در غم عزای حسین و یارانش زانوی غم بغل گرفتند و اشک ماتم ریختند.
مردم متدین خراسان شمالی در قالب دسته های سینه زنی و زنجیر زنی برای شهدای نینوا عزاداری کردند.
دسته های سینه زنی و زنجیز زنی با عبور از خیابان های شهر به عزاداری و سوگواری پرداخته و در عزای سرور و سالار شهیدان نوحه سرایی کردند.
هیات های مذهبی خراسان شمالی از 10 روز گذشته بیرق های عزا برافراشته و بر در و دیوار مساجد، حسیینه ها، تکایا، منازل و اداره ها پارچه های سیاه نصب کرده اند و امروز همزمان با سراسر دنیا، به یاد مظلومیت و شهادت امام حسین(ع) و 72 تن از یارانش غرق در ماتم شده اند.
در شهر بجنورد، دسته های سینه زنی و زنجیر زنی از خیابان های مختلف، با نوحه خوانی و مرثیه سرایی در غم شهدای مظلوم کربلا به سمت آستان امامزاده سلطان سید عباس (ع) حرکت کرده و به عزاداری پرداختند.
ارادتمندان خاندان عصمت و طهارت در جای جای شهر در مسیر های حرکت دسته های عزاداری، ایستگاه های صلواتی برپا کرده و از زائران پذیرایی کردند.
اینها تنها گوشه ای از ارادت و شیفتگی مردم استان به خاندان عصمت و طهارت است که در قومیت های مختلف این منطقه به شیوه ها و آیین هایی متفاوت برگزار می شود.
حسینیان در خراسان شمالی در پایان آیین عزاداری، نماز ظهر روز عاشورا را بصورت جماعت اقامه کردند.
همزمان با روز عاشورا، نماز ظهر در 6 نقطه شهر بجنورد و 16 شهر دیگر در استان به صورت جماعت اقامه شد علاوه بر آن در روستاها نیز نماز ظهر بصورت جماعت برگزار شد.
استان 863 هزار نفری خراسان شمالی در شمال شرق کشور قرار دارد و در این استان بیش از یک هزار هیات مذهبی و یک هزار و 108 مسجد وجود دارد.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.