به گزارش ایرنا محمدرضا خباز، چهارشنبه در نشست شورای عشایر استان که با حضور رئیس سازمان امور عشایر ایران برگزار شد، افزود: این استان توان اجرای مطلوب این طرح را دارد و عین حال نیازمند حمایت های سازمان امور عشایر نیز هست.
وی از تمامی مدیران و مسئولان استان خواست حوزه وظایف قانونی خود در اجرای این طرح را بازبینی کنند و افزود: خانوارهای عشایری باید از تمامی خدمات و نتایج این طرح برخوردار شوند.
به گزارش ایرنا «تصویب نامه هیات وزیران در خصوص ارائه خدمات آموزشی و فرهنگی به جامعه عشایری» که همزمان با روز روستا و عشایر، توسط معاون اول رئیس جمهوری رونمایی شده بود که در آن بر اجرای برنامه جامع ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری و طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری تاکید شده بود.
جبران ضعف و عقب ماندگی ارائه خدمات در حوزه های آموزشی و فرهنگی جامعه عشایری و وظیفه مند کردن دستگاه های ذیربط، از دیگر اهداف مصوبه هیات دولت در این خصوص ذکر شده است.
استاندار خراسان شمالی با بیان اینکه عشایر، علیرغم امکانات کم تولیدات خوبی دارند، گفت: این قشر حداکثر بهره برداری را از امکانات موجود می کنند.
خباز با تاکید بر پوشش 100 درصدی خانوارهای عشایری توسط بیمه اجتماعی روستایی و عشایری، گفت: باید به گونه ای کار شود که این قشر از خدمات بیمه ای محروم نمانند.
وی همچنین بر اصلاح نژاد دام عشایر استان تاکید کرد و افزود: هزینه های تولید باید کاهش یابد، افزایش چندقلوزایی دام باید جزو برنامه ها باشد.
استاندار خراسان شمالی، ایجاد صنایع جانبی با هدف بالا بردن ارزش افزوده تولیدات عشایری را ضروری خواند و گفت: خانوارهای عشایری باید با دریافت تسهیلات و اجرای طرح های درآمدزا، از خام فروشی تولیدات خود بی نیاز شوند.
وی با بیان اینکه کیفیت گوشت تولیدی عشایر استان بسیار مطلوب است گفت: اگر گوشت قرمز تولیدی استان به شیوه ای مطلوب بسته بندی شود، در بازارها به قیمت بالایی به فروش خواهد رسید.
مدیرکل امور عشایر خراسان شمالی نیز گفت: رویکرد امسال این اداره، تنوع بخشی به تولیدات عشایر، ایجاد اشتغال و افزایش درآمد عشایر است که توسعه کشت گیاهان دارویی نیز از جمله آنها است.
محمدرضا قلی پور اظهار داشت: عمده مناطق ییلاقی عشایر خراسان شمالی برای کشت گیاهان دارویی مناسب است و در سال 96 در ارتفاعات تخته میرزای شهرستان اسفراین به وسعت پنج هکتار، آویشن باغی و مریم گلی کشت شد.
وی افزود: امسال در اکثر مناطق ییلاقی خراسان شمالی مانند منطقه گلیل در شیروان، ساریگل در اسفراین و ارتفاعات «فاطمه خانم» در فاروج کشت گیاهان دارویی توسعه یافته است.
قلی پور گفت: عشایر می توانند از تسهیلات اشتغال پایدار روستایی و عشایری در زمینه توسعه کشت گیاهان استفاده کنند.
وی با بیان اینکه عشایر 35 درصد صنایع دستی استان را تولید می کنند، افزود: عشایر استان اکنون سالانه افزون بر 40 هزار متر مربع صنایع دستی تولید می کنند که این رقم تا چند سال پیش از چهار هزار متر مربع فراتر نمی رفت.
وی تخریب و تصرف ایلراه ها و میانبندها، بازماندگی از تحصیل فرزندان عشایر، کمبود مدارس شبانه روزی و فرسودگی ناوگان آبرسانی را از مشکلات عشایر خراسان شمالی عنوان کرد.
پنج هزار و 350 خانوار عشایری خراسان شمالی بیش از 700 هزار راس دام سبک در اختیار دارند که 25 درصد تولید گوشت استان را تولید می کنند.
هم اکنون عشایر خراسان شمالی با جمعیتی بیش از 30 هزار نفر در قالب 2 ایل زعفرانلو و شادلو و ‎ 38طایفه با شیوه های سنتی کوچرو و نیمه کوچرو در این استان کوچروی می کنند.
زبان اصلی عشایر خراسان شمالی کردی کرمانجی است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.