محمدنقی کاظمیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به آغاز فصل کاشت کلزا، اظهار داشت: سهمیه این استان برای کشت کلزا در سال زراعی جدید هشت هزار هکتار تعیین شده که در صورت تحقق، بیش از 16 هزار تن دانه روغنی کلزا از آن برداشت خواهد شد.
وی افزود: امسال سه هزار و 140 هکتار از کشتزارهای این استان به مرحله برداشت رسید و سه هزار و 655 تن دانه روغنی کلزا از سطح آن برداشت شد که در مقایسه با پارسال حدود سه برابر رشد داشت.
به گزارش ایرنا امسال بخشی از محصول کلزای این استان دچار سرمازدگی شده و بخشی نیز مورد هجوم پرندگان قرار گرفت و تلف شد.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با بیان اینکه امسال سطح زیر کشت کلزای استان سه برابر خواهد شد گفت: بذر مورد نیاز برای کشت کلزای پاییزه تامین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است.
کاظمیان اظهار داشت: بذرهای تامین شده آلمانی و فرانسوی از ارقام اپی، اپی خارجی و هیبرید داخلی است که قیمت هر کیلوگرم آن از 100 تا 350 هزار ریال است.
وی با بیان اینکه بذور در حال توزیع بیشتر برای مناطقی است که در اولین تاریخ باید کشت را انجام دهند افزود: به کشاورزانی که منابع آبی مطمئن دارند توصیه شده برای ارقام زمستانی اقدام به کشت کنند.
مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی با اشاره به اینکه بهترین تاریخ کشت کلزا در این استان نیمه شهریور تا نیمه مهر ماه است گفت: میانگین بذر مصرفی در هر هکتار برای این محصول 2.1 کیلوگرم است.
کاظمیان، محدودیت منابع آبی را بزرگترین مشکل این بخش عنوان کرد و افزود: هوشناسی میزان بارش پاییز امسال استان را معمولی پیش بینی کرده است و سرما نیز زودتر دست خواهد داد.
این مسئول گفت: 60 درصد کشتزارهای این استان تحت تاثیر باران های فصلی است.
خراسان شمالی 344 هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این سطح 300 هزار هکتار زراعت و بقیه باغ است.
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.