مجید اسدی فر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با افزایش قیمت مصالح در اقلام مختلف همچون میلگرد، آهن و سیمان، قیمت تمام شده تولید مسکن هم افزایش یافته و مسکن روند رو به گرانی داشته است.
وی گفت: در این شرایط ممکن است مردم سراغ واحدهای بی کیفیت بروند و واحدهای بی کیفیت متقاضی پیدا کند.
این مسئول بانکی استان خراسان شمالی در باره تقاضا برای خرید مسکن مهر افزود: با توجه به اینکه هنوز تصمیمی برای افزایش قیمت مسکن مهر گرفته نشده و البته افزایش قیمت در این بخش بعید به نظر می رسد، پیش بینی می شود که متقاضی برای واحدهای مسکن مهر هم بیشتر شود.
اسدی فر با اشاره به اینکه با افزایش قیمت مسکن، توان مردم برای خرید مسکن کاهش یافته است گفت: در این شرایط حتی اگر سقف تسهیلات پرداختی برای ساخت مسکن افزایش یابد، نمی تواند راهکار درستی برای رونق بخشیدن به بازار ساخت و ساز باشد زیرا در این صورت، متقاضیان دریافت وام بدهکارتر و توانشان برای بازپرداخت کمتر می شود.
رئیس شعب بانک مسکن خراسان شمالی گفت: البته شورای پول و اعتبار هنوز تصمیمی برای افزایش سقف تسهیلات مسکن نگرفته است و پرداخت تسهیلات به روال گذشته است اما افزایش سقف تسهیلات مسکن در صورتی مفید خواهد بود که سطح درآمد مردم افزایش یابد و توان بازپرداخت تسهیلات وجود داشته باشد و در این باره باید وضعیت اقتصاد بهبود یابد و درآمد مردم افزایش پیدا کند.
وی با بیان اینکه در وضعیت کنونی، مردم در بازپرداخت وام ها دچار مشکل هستند اظهار داشت: اکنون با افزایش قیمت ارز، بازار مسکن هم تحت تاثیر قرار گرفته و سازندگان که از وضعیت آینده بازار مسکن و فروش واحدها نگران هستند و به همین خاطر دست از ساخت و ساز کشیده اند.
وی گفت: سازندگانی که از وام بانکی استفاده می کنند، دلهره دارند که با گران شدن مسکن، محصول تولیدیشان با قیمت مورد انتظاربه فروش نرسد.
رئیس شعب بانک مسکن خراسان شمالی افزود: البته با کمک های دولت به ساخت مسکن در قالب خانه اولی ها، ساخت و ساز در این بخش رونق دارد و استقبال خوبی از صندوق مسکن یکم در استان شده است.
اسدی فر گفت: بر این اساس احتمال می رود خرید و فروش در بافت فرسوده بیشتر شود زیرا نرخ سود برای ساخت و ساز در بافت فرسوده در قالب وام های خانه اولی ها پایین است و زوجین می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.
وی تصریح کرد: در این استان تاکنون سه هزار و 661 نفر برای مسکن یکم ثبت نام کرده اند و 459 فقره وام به مبلغ 256 میلیارد ریال پرداخت شده است و البته این روند ادامه دارد.
رئیس شعب بانک مسکن خراسان شمالی تصریح کرد: نرخ سود وام های مسکن یکم برای زوجین برای ساخت و ساز در بافت فرسوده 6 درصد و سایر موارد 8 درصد است و این نرخ پایین، سبب شده تا استقبال از آن خوب باشد.
وی با بیان اینکه پرداخت تسهیلات به انبوه سازان هم، ادامه دارد و در این باره مشکلی نیست گفت: در دولت تدبیر و امید، انبوه سازان برای ساخت 2 هزار و 763 واحد، 2 هزار و 530 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کرده اند.
وی بار دیگر تاکید کرد: برای رونق مسکن و خارج شدن از مشکلات کنونی، باید بی ثباتی موجود در اقتصاد حل شود.
رئیس شعب بانک مسکن خراسان شمالی افزود: باید بی ثباتی ارز به ثبات برسد البته احتمال می رود در این زمینه، ثبات حاصل شود زیرا اکنون ذخایر ارزی دولت به خوبی رشد کرده است.
7185/ 6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.