محمدعلی شریکیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا سطح تاکستانهای این استان را 18 هزار و 500 هکتار عنوان کرد و افزود: برآورد می شود امسال 175 هزار تن انواع انگور از این سطح برداشت شود.
وی افزود: از مجموع انگور تولیدی خراسان شمالی 100 هزار تن انگور کشمشی، 70 هزار تن رقم کلاهداری و مابقی دیگر گونه ها است.
وی گفت: از انگور کشمشی تولیدی این استان 21 هزار تن تبدیل به کشمش می شود و مابقی نیز به صورت تازه خوری مصرف می شود.
این مسئول با اشاره به کیفیت بالای انگور کشمشی تولیدی این استان اظهار داشت: ظرفیت صادرات سالانه این گونه انگور 15 هزار تن است.
شریکیان قیمت کنونی انگور کلاهداری، کشمشی و نیز کشمش را در بازار مناسب دانست و افزود: انتظار می رود تاکداران استان انگور خود را زودتر جمع آوری کرده و در بازار عرضه کنند.
مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: در صورت بارش باران، محصول انگور آسیب خواهد دید که توصیه می شود تاکداران پیش از این محصول خود را برداشت کنند.
شریکیان با اشاره به آغاز برداشت عمده انگور کشمشی از نیمه شهریورماه، افزود: بیشترین میزان تولید انگور کشمشی استان مربوط به شهرستان های فاروج و شیروان و گونه کلاهداری مربوط به شهرستان های بجنورد، مانه و سملقان و راز و جرگلان است.
وی گفت: تولید انگور در تاکستان های این استان نسبت به سال های گذشته کاهش یافته که این ناشی از سرمازدگی اواخر بهار امسال بوده است.
به گزارش ایرنا برداشت انگور کلاهداری در خراسان شمالی عمدتا از مهر آغاز می شد اما تاکداران امسال با توجه به قیمت مناسب آن در بازار، خشکسالی، کمبود آب و درجه حرارت بالا زودتر از موعد شروع به برداشت محصول کرده اند.
گونه انگور کلاهداری و کشمشی به عنوان عمده ترین گونه های تولیدی این استان نسبت به دیگر انواع جنبه اقتصادی بیشتری دارد.
خراسان شمالی جایگاه پنجم کشور از نظر سطح تاکستان ها و رده دهم از حیث میزان تولید انگور را در میان استان های کشور دارد.
بیش از 42 درصد سطح باغ ها و 57 درصد تولیدات باغی استان خراسان شمالی به انگور اختصاص دارد.
ک/3
3007/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.