حسن وحید روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: هم اکنون در حوزه آبخیزداری اترک 26 درصد امکانات تفصیلی در 50 حوزه مطالعاتی انجام و تاکنون در 7 درصد این حوزه، عملیات بیولوژیکی و بیومکانیکی از جمله بذرپاشی، قرق و حفاظت، کپه کاری و عملیات مکانیکی اجرا شده است.
وی با بیان اینکه در حوزه آبخیزداری شهری آمادگی لازم برای انجام عملیات و مطالعه داریم گفت: با توجه به بارندگی‌های رگباری و فرسایش خاک برای رفع مشکل سیل‌خیزی در بجنورد باید مطالعات جامع انجام شود.
وحید افزود: برای افزایش ماندگاری سدها باید عملیات آبخیزداری انجام شود که اقدامات آبخیزداری فعلی در 48 هزار هکتار از اراضی سد بارزوی شیروان و همچنین در سد بیدواز اسفراین در این راستا است.
مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: هدف آبخیزداری در طرح های ملی و استانی، کنترل فرسایش و رسوب در حوزه سدهای موجود و در دست ساخت به منظور ایمن سازی مخازن سدها برای کنترل سیل، زمین لغزش، فرسایش و رسوب است.
خراسان شمالی یکی از استان های سیل خیز کشور است که سال های گذشته جریان سیل های مخرب خسارت زیادی را به بخش های مختلف کشاورزی، عرصه های طبیعی، امور زیربنایی و واحدهای مسکونی وارد کرده است.
گستره حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی دو میلیون و 33 هزار و 36 هکتار است که از این وسعت یک میلیون و 400 هزار هکتار مرتع، بیش از 183 هزار هکتار بیابان و 434 هزار و 550 هکتار جنگل است.
7186/3007/6042
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.