به گزارش ایرنا سیدعباس صالحی روز شنبه در نشست شورای اداری خراسان شمالی اظهار داشت: با توجه به وضعیت منابع کشور، رویکرد دولت این است که بخش خصوصی در زمینه های مختلف از جمله توسعه فضاهای فرهنگی و هنری وارد عرصه شود.
وی با بیان اینکه اکنون 300 طرح در بخش فرهنگی و هنری کشور ناتمام مانده، افزود: تلاش داریم تا شیوه جذب سرمایه های بخش خصوصی برای اجرای طرح ها را بررسی و با ارائه مشوق هایی، این بخش را برای اجرای فضاهای فرهنگی وارد عرصه کنیم.
وی اظهار داشت: یکی از شیوه ها برای توسعه سرانه فضاهای فرهنگی و هنری، توجه به طرح های کوچک است که باید در کنار طرح های بزرگ فرهنگی، مورد توجه قرار گیرد.

* پیگیری برای اجرای شهر خلاق
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: توجه به مزیت های استان ها و مناطق مختلف و یا آمایش فرهنگی و هنری از دیگر رویکردها در زمینه توسعه سرانه فضای فرهنگی است.
صالحی با بیان اینکه با اتکا به میزیت های نسبی هر استان می توان اهداف را پیش برد، افزود: طرحی در این باره با عنوان شهر خلاق در دست پیگیری است و هر استان بر اساس مزیت های نسبی موجود، برای توسعه فرهنگ و هنر برنامه ریزی خواهد داشت.
وی گفت: یک چالش در توسعه فضاهای فرهنگی و هنری، تمرکز این اقدامات در تهران و یا مراکز استان ها است که در رویکرد جدید تلاش می شود امکانات به شهرستان ها و حتی روستاها سوق یابد و توزیع عادلانه امکانات محقق شود.

* کمبود اعتبار فرهنگی
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتقاد از کمبود اعتبارات فرهنگی، با بیان اینکه در بودجه سال 97، تنها 2.5 درصد از بودجه به امور فرهنگی، تربیت بدنی و گردشگری اختصاص یافته، گفت: حوزه فرهنگ، بسیار گسترده است و کار کردن با این حجم از توقع و کار، با این میزان منابع دشوار است.
صالحی در بخش دیگری از سخنان خود درباره ظرفیت های خراسان شمالی برای توسعه سرمایه گذاری، گفت: این استان از گذشته خاستگاه فرهیختگان و بزرگان بوده است و مناطقی که در تاریخ توانسته اند مفاخر را تربیت کنند، راحت تر می توانند آینده را بنیان کنند.
وی با اشاره به اینکه تنوع اقوام و اقلیم از ظرفیت های توسعه در این استان است، گفت: مردم با قومیت ها و فرهنگ های مختلف در خراسان شمالی به صورت مسالمت آمیز و بدون هیچ مشکلی در کنار هم زندگی می کنند و این خود یکی از جاذبه ها است.
صالحی خاطرنشان کرد: جوامع و مناطقی که دارای تنوع قومیتی است فرصت و بستر بیشتری برای توسعه و پیشرفت دارند.
وی گفت: گذر 20 میلیون مسافر از این استان، فرصت دیگری برای سرمایه گذاری و جذب سرمایه بخش خصوصی است و می توان از این فرصت برای توسعه و پیشرفت استفاده کرد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دستاوردهای انقلاب برای کشور گفت: در چهل سال گذشته اقدامات خوبی در زمینه های مختلف عملی، کشاورزی، فناوری انجام شده و شاهد ارتقای شاخص های توسعه در بخش های مختلف هستیم و رتبه ایران نیز در سطح کشورهای مختلف افزایش یافته است.
وی افزود: در حوزه فرهنگ و هنر نیز اقدامات خوبی صورت گرفته و اکنون یک میلیون و 500 هزار دانش آموخته دانشگاهی در رشته های هنری در کشور وجود دارد که ظرفیت خوبی است و بیش از 300 هزار نفر دانشجو در رشته های هنر در کشور در حال تحصیل هستند.
صالحی گفت: اکنون 9 هزار و 300 مجوز فعالیت برای رسانه ها صادر شده که هفت هزار مورد از این تعداد، به رسانه های مکتوب و 2 هزار و 300 مورد به خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی مربوط است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در خراسان شمالی ظرفیت ها و قابلیت های فراوانی در زمینه هنرهای آوایی وجود دارد.
7185/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.