وحید قربانی روز دوشنبه در نشستی خبری به مناسبت هفته دولت در دفتر ایرنا در مشهد افزود: بطور کلی دولت برای مدیریت شهرها و شهرداریها چند دسته کمک در دستور کار دارد. که یک دسته از آنها کمک مستقیم ریالی و نقدی و سیاست هم این است که از منابعی که در اختیار می باشد به خصوص بر اساس قانون مالیات بر ارزش افزوده بیشترین کمک را بتوان به شهرداریهای کوچکتر، شهرهای کوچکتر و مناطق به نسبت دور افتاده تر انجام داد.
وی ادامه داد: طی پنج سال اخیر بیشترین کمک دولتی در خراسان رضوی به مدیریت شهری از محل مالیات بر ارزش افزوده به شهرهای کوچک انجام شده و حتی در بسیاری از شهرهای استان تنها منبعی که می تواند ساختار شهرداریها را حفظ و هزینه های آنها را تامین کند همین کمکی است که از ناحیه دولت در اجرای مالیات ارزش افزوده دریافت می شود و تا حد زیادی همان سیاست عدالت محوری می باشد تا شهرداریها بتوانند خدمات حداقلی را ارائه کنند.
مدیرکل امور شهری استانداری خراسان رضوی گفت: یکی دیگر از کمکهای دولت به شهرداریها سازماندهی ساختار نظام شهرداری به عنوان نظام استخدامی شهری است. دفتر مدیریت امور شهری استانداری خراسان رضوی طی چهار سال اخیر بر اساس بهینه سازی پستهای سازمانی و نیاز امروز ساختار کل شهرداریهای استان را در 73 شهر بازمهندسی کرد.
وی افزود: آخرین این مورد شهر مشهد است که ساختار سازمانی شهرداری آن ابلاغ شد. این باز مهندسی در ساختار سازمانی به چابک کردن نظام مدیریت شهری کمک ویژه ای می کند.
قربانی ادامه داد: از جمله کمکهای ویژه دولت به نظام مدیریت شهری و نظام شوراها این است که توانسته در قالب کارگروهها و کمیسیونهای قانونی ذیل شورای برنامه ریزی خراسان رضوی از جمله کارگروه زیربنایی و کمیسیون ماده پنج اختیارات خود را به شهرداریها تفویض کند و به مصوبات شوراهای اسلامی شهرها ارج بگذارد.
وی گفت: در این راستا گاه تصمیمات مدیریت شهری مغایر نظرات مدیران استانی بوده ولی استانداری خراسان رضوی سعی کرده به نظرات جامعه مدیریت شهری و شوراهای اسلامی در سیاستهایی که در مدیریت شهر به دنبالش هستند صحه بگذارد.
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی افزود: علاوه بر این کمکها، تسهیلات بانکی و صدور مجوز برای انتشار اوراق مشارکت ویژه شهرهای بزرگی چون مشهد صورت گرفته که دولت آنها را طی چند سال اخیر به مدیریت شهری و شورایی در خراسان رضوی ارائه کرده است.
وی ادامه داد: بطور کلی در بحث شهرداریها و مدیریت شهری سیاستی را که استانداری خراسان رضوی به عنوان دولت دنبال می کند این است که نهاد شهرداری به عنوان نهاد عمومی غیردولتی، خود بنیاد و خود اتکا به دولت و تصدی دولتی اتکا حداقلی داشته باشد و بیشترین نقش در قالب مشارکت از طریق شوراهای اسلامی در مدیریت شهری دیده شود.
قربانی گفت: زمانی به عنوان دولت می توانیم ادعا کنیم در عرصه مدیریت شهری موفق بوده ایم که نظام شورایی در سطح مطلوبی مستقر شده، اراده مردم در انتخاب شوراها شکل گرفته و در مدیریت شهری و شهرداری در حال وقوع باشد لذا اقدامات موثری که در حوزه شهری می توان از آنها نام برد ناشی از اراده عمومی مردم است.
وی افزود: در استانداری خراسان رضوی به عنوان نماینده عالی دولت در استان وظیفه خود می دانیم که مجال و امکان را برای بروز اراده مردم در مدیریت شهر فراهم و به آن افتخار کنیم. مباهات می کنیم به ای که در طول دولت تدبیر و امید این نگاه حاکم بوده است.
مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان رضوی گفت: هم اکنون در سطح استان 75 نقطه شهری با 75 شورای اسلامی شهر وجود دارد که در همین چند ماه پیش 73 نقطه بود و اخیرا به 75 نقطه افزایش یافت. در ایام هفته دولت جاری نیز هفتاد و پنجمین شهرداری خراسان رضوی در شهر حکم آباد افتتاح می شود.
3027/1922//1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.