به گزارش ایرنا علیرضا رشیدیان روز دوشنبه در نشست علنی شورای اسلامی شهر مشهد افزود: در حکومت اسلامی، مشارکت مدنی، اهمیتی ویژه دارد و پرهیز از نگاه جناحی در اجرای عدالت، دیدن همگان، اجتماع گرایی و مشروعیت از خصوصیات حاکمیت مدنی است.
وی تصریح کرد: در دهه پیش رو، تقویت بخش مدنی باید مد نظر باشد و تا حد امکان به نقش و مسئولیت بخش مدنی در تصمیم سازی، نظارت و همکاری نهادهای اجرایی بیشتر توجه شود.
رشیدیان افزود: حدود تعامل و ارتباط بین قدرت مرکزی و محلی را نیز باید شناخت و نباید تصور کرد که توسعه ملی بدون توسعه محلی و همگرایی قابل وقوع است.
وی با بیان اینکه توسعه پایدار شهری، بخشی از توسعه پایدار ملی را تشکیل می دهد ، گفت: به کارگرفتن ظرفیتهای متعالی محیطی و سرمایه های اجتماعی در توسعه پایدار شهری ضروری است.
رشیدیان تاکید کرد: در جریان توسعه پایدار باید پاسخگوی نیازهای جامعه کنونی بدون کاستن از سرمایه نسل آینده باشیم.

*یکهزار و 609 مصوبه تایید شده شورایی
استاندار خراسان رضوی با تاکید بر اینکه نهادهای غیردولتی باید بی واسطه توسط مردم انتخاب شوند، گفت: شوراها دارای این شاخصه هستند که البته ارتباط این نهادها با مردم پس از انتخاب از طریق سازوکارهای قانونی باید برای شناخت افکار عمومی تداوم یابد.
وی ادامه داد: در استان 2 هزار و 538 شورای اسلامی روستایی با 8 هزار و 130 عضو و 75 شورای اسلامی شهری با 405 عضو فعالیت می کنند.
رشیدیان افزود: در بهار امسال 602 جلسه در شوراهای شهر و روستای استان برگزار و یکهزار و 609 مصوبه تایید شده در این شوراها ثبت شد و تنها یک مصوبه به هیات حل اختلاف برای رسیدگی ارجاع شد که بیانگر تعامل خوب بین شوراها و فرمانداری ها به نفع مردم است.
وی با تاکید بر ضرورت توجه و تعامل هر چه بیشتر با اقشار و نهادهای اجتماعی، گفت: شوراها بهترین سرپل برای این تعامل و ارتباط هستند و از ظرفیت شوراها باید برای خنثی سازی توطئه ها و فضاسازی های دشمن، توجیه افکار عمومی و کاهش آسیب پذیری اقشار پایین دست استفاده کرد.
وی تصریح کرد: در خصوص ارتقای سطح بهره گیری از ظرفیتهای اجتماعی شهر از طریق افزایش مشارکت نهادهای مردمی در تصمیم سازی ها در شورای شهر مشهد شاهد حرکتهایی هستیم ولی این باید توسعه یابد.
استاندار خراسان رضوی ادامه داد: تقویت تعامل و ارتباط بین شوراها و مردم برای پاسخگویی به نیازهای منطقی آنها و همچنین منطقی کردن خواسته های مردم نیز ضروری است.
رشیدیان با بیان اینکه شورا نباید به بخشی از قدرت درون حاکمیت تبدیل شود، افزود: تقویت شبکه نظارتی در نظام شورایی و شهرداری برای کاستن از حجم مراجعات به دستگاه های نظارتی بیرون از این مجموعه نیز ضرورت دارد.

*بودجه دولتی 40 هزار میلیاردی شهرداری ها
استاندار خراسان رضوی افزود: بودجه دولتی تحقق یافته شهرداری های استان در سال گذشته 36 هزار و 886 میلیارد ریال بود و امسال نیز پیش بینی می شود بودجه دولتی تحقق یافته شهرداری ها به 40 هزار و 713 میلیارد ریال افزایش یابد.
رشیدیان بیان کرد: همچنین دولت در سخت ترین شرایط اقتصادی، توانسته به نهادهای عمومی و غیردولتی استان بیش از پنج هزار و 33 میلیارد ریال کمک کند.
وی تصریح کرد: در شهردای های استان 14 هزار و 959 نفر شاغل هستند که این بخش جمعیت بزرگی از فعالان اداری و کارگری استان را به خود اختصاص داده است.
استاندار خراسان رضوی افزود: همچنین برای ساماندهی حاشیه شهر مشهد در سه سال اخیر توسط نهادهای عمومی و دولتی بیش از 12 هزار میلیارد ریال هزینه شده است اما هنوز فاصله بین حاشیه و مرکز زیاد است.
رشیدیان با اشاره به حادثه اخیر انفجار آبگرمکن در منزلی مسکونی در منطقه شهید رجایی مشهد که 16 کشته و مجروح داشت، تاکید کرد: در حوزه خدمات ایمنی باید ظرفیتها را توسعه دهیم، همکاری مردم برای موارد ایمنی و احیای بافت های فرسوده شهری بسیار مهم و تاثیرگذار است.
وی در خصوص نظام مالیاتی نیز گفت: بخشی از مالیاتهای اخذ شده به شهرداری ها، دهیاری ها، آموزش و پرورش، ورزش و جوانان و کتابخانه ها پرداخت می شود لذا پرداخت به موقع و مناسب مالیات در توسعه شهر و روستا موثر است.
استاندار خراسان رضوی تصریح کرد: نظم بخشی به نظام جامع معماری شهری و توسعه کالبدی، فضای شهری متناسب با معماری هویتی، احیای بافت فرسوده درون شهری و تکمیل بافتهای حریم حرم مطهر رضوی از اولویت های شهر مشهد است که شورای شهر و شهرداری باید اهتمام لازم در این خصوص را داشته باشند.
رشیدیان ادامه داد: افزایش درآمد پایدار و کاهش درآمد از طریق فضای کالبدی شهر ، حرکت به سمت درگیر کردن شهروندان داوطلب در حوزه های عمومی، پیگیری توسعه عادلانه منابع در سطح شهر برای تمامی مناطق کالبدی، فعالان بخش خصوصی و اقشار مختلف از دیگر ضرورتهای مدیریت شهری است.
وی گفت: مشهد به عنوان قطب گردشگری کشور، پارسال پذیرای بیش از 30 میلیون زائر و مسافر داخلی و خارجی بود که این رقم نسبت به سال 95 حدود 10.2 درصد رشد داشته است.
رشیدیان تصریح کرد: مدیریت شهری می تواند با بهره گیری از این ظرفیت ضمن تقویت میزبانی، ظرفیت درآمدی این شهر را افزایش دهد و رویکرد شورای شهر و شهرداری توام با توسعه شهری با هدف ارتقای سبک زندگی و خدمات برای مجاوران و زائران باشد.
وی با تاکید بر اینکه هوشمندسازی باید با سرعت بیشتری در مشهد دنبال شود، افزود: باید دالان علم و فناوری رضوی نیز با همکاری شهرداری و بخش های دولتی دنبال شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به افتتاح یکهزار و 544 طرح با هزینه 14 هزار و 532 میلیارد ریال در هفته دولت جاری، بیان کرد: بیش از 640 میلیارد ریال از این میزان مربوط به طرح های شهرداری های استان به جز مشهد است و شهرداری مشهد اعتقاد دارد طرح ها را در طول سال بهره برداری کند.
7505/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.