به گزارش ایرنا سیدجواد حسینی روز یکشنبه در مجمع مشورتی بانوان، جوانان و سمن‌های شهرستان قوچان افزود: برای یک هزار و 172 تشکل غیردولتی فعال در خراسان رضوی، خانه تشکل‌های غیردولتی ایجاد شده که نخستین گام در این زمینه تعامل دولت با نهادهای مردمی است.
وی طراحی نظام جمهوری اسلامی را به لحاظ شکل و محتوا، مشارکت جویانه دانست و افزود: جمهوریت در نظام ما به معنای مشارکت دادن مردم است و محتوای هر نظام نیز قانون اساسی است که در قانونی اساسی کشور ما مشارکت دیده ‌شده است.
حسینی تصریح کرد: سطح کلان مشارکت در قانون اساسی انتخاب رهبری، ریاست جمهوری و... توسط مردم بوده و در سطح خرد نیز انتخاب شوراها، دهیاران و شورای اسلامی شهری و روستایی توسط مردم انجام می‌شود.
سرپرست معاونت هماهنگی مدیریت امور زائران خراسان رضوی با بیان اینکه سطح میانی مشارکت در قانونی اساسی کمتر مورد توجه قرار گرفته، گفت: در این سطح قانون این فرصت را فراهم آورده تا مردم در قالب تشکل و سازمان‌های غیردولتی نقش ایفا کنند.
وی یکی از ارکان مشارکت واقعی را مشارکت نظام‌مند واقعی و مستمر خواند و افزود: در این نوع مشارکت عده‌ای در قالب پارلمان و سمن‌ و... به‌صورت مستمر، نظام‌مند، پایدار و تقاضامحور در امور جامعه مشارکت می‌کنند که هدف اصلی پارلمان مشورتی بانوان، جوانان و خانه تشکل‌های غیردولتی این نوع مشارکت است.
حسینی تأکید کرد: متأسفانه هنوز رضایتی در رسیدن به اهداف این تشکل‌ها جلب نشده است و در فلسفه و کارایی این مجموعه‌ها تا افقی که مدنظر بوده، راه زیادی در پیش داریم.
وی زنان و جوانان را 2 قشر با تأثیرگذاری بالا در عرصه اجتماعی دانست و افزود: تصمیمات استانی در استان و شهرستان‌ها در قالب شورای برنامه‌ریزی و توسعه انجام می‌شود که همه تلاش ما از ایجاد پارلمان زنان و جوانان کیفی کردن تصمیمات با مشارکت دادن بانوان و جوانان است.
حسینی ادامه داد: 28 پارلمان زنان با حضور یک هزار و 300 تن از بانوان از 25 قشر در شهرستان‌ها و یک هزار و 400 جوان در قالب 29 پارلمان در خراسان رضوی فعالیت می‌کنند.
فرماندار قوچان نیز در این نشست گفت: اگر بخواهیم رشد و توسعه را تجربه کنیم باید تلفیقی از انگیزه، باورها، نگاه جوان و تجربه را داشته باشیم.
علیرضا قامتی افزود: میانگین سنی مدیران در این شهرستان 48 سال بود که به کمتر از 40 سال رسیده است و از 10 انتصاب اخیر مدیریتی در قوچان 8 مدیر از قشر جوان انتخاب‌ شده اند.
وی با اشاره به افزایش سازمان های مردم نهاد در قوچان از 2 مورد به 20 سمن گفت: سمن‌ها به‌هیچ‌وجه منتظر اعتبارات دولتی نباشند اما بخش دولتی تا جایی که بتواند به مجموعه‌های مردمی کمک ‌کند تا از همه ظرفیت آن‌ها در شهرستان استفاده شود .
شهرستان قوچان در 137 کیلومتری شمال مشهد واقع است .
7501/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.