محمد رضا زمانی روز شنبه در مراسم افتتاح سوله ورزشی دانشگاه پیام نور کاشمر افزود: این دانشگاه باید دیپلماسی علمی در عرصه بین ‌المللی را با هدف مبادله استاد، جذب دانشجو و انجام طرح های پژوهشی مشارکتی گسترش دهد.
وی با بیان اینکه طرح آمایش ساختار به امید چابک سازی مراکز دانشگاهی و قرار گرفتن در کنار دستگاه های اجرایی و پتانسیل های منطقه ای توسط این دانشگاه اجرا می شود اظهار داشت: در تلاش هستیم با اجرای این طرح اختیاراتی را به طور مستقیم به مراکز و مناطق واگذار کنیم.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: دانشگاه ها باید در کنار پتانسیل های اجتماعی قرار گیرند تا توانهای بالقوه را به فعل تبدیل کنند.
وی تقسیم بودجه در مراکز را یکی از اقدامات انجام شده از ابتدای امسال عنوان کرد و افزود: در سالهای گذشته بودجه در ستاد مرکزی و براساس ارتباطات و نظرات تقسیم می شد اما امسال براساس شاخص های تعیین شده به صورت مستقیم با مراکز وارد قرارداد مالی شده ایم و علاوه بر آن درآمد غیر شهریه ای نیز بطور 100 درصد به مراکز ارائه می شود.
وی ابراز امیدواری کرد ارتباط دانشگاه ها با خیرین بیشتر شود زیرا کمک های جهت دار خیرین می تواند در ارائه خدمات موثر باشد.
زمانی گفت: دانشگاه ها باید بتوانند تحقیقات علمی ادارات و سازمانهای مختلف را انجام دهند لذا مراکز پیام نور باید براساس نوع ماموریت ساماندهی شوند و برای هر کدام از مراکز دانشگاه های پیام نور جداگانه تصمیم گیری شود.
مشاور وزیر علوم، تحقیقات و فناوری افزود: برخی رشته های دانشگاهی اشباع شده و کارآیی لازم را ندارد اما جای برخی میان رشته ها در کشور خالی است که دانشگاه پیام نور می تواند این میان رشته ها را جذب کند زیرا بستر این دانشگاه الکترونیکی است و نیاز نیست همه متخصصان در مرکز باشند به همین دلیل تلاش شده برای هر تخصص یک گروه در مناطق داشته باشیم.
وی اظهار داشت: این دانشگاه دارای 500 هزار دانشجو، چهار هزار عضو هیات علمی و 10 هزار کارمند است.

* توقف گسترش دانشگاهها ضروری است
نماینده مردم کاشمر در مجلس شورای اسلامی نیز در این مراسم بر ضرورت توقف گسترش دانشگاهها تأکید کرد و گفت: با اجرای پروژه آمایش ممکن است برخی دانشگاه ها تعدیل و ادغام شوند.
بهروز بنیادی با اشاره به لزوم توانمند سازی دانشگاه های موجود ابراز امیدواری کرد بتوان با حفظ فضاهای موجود آنها را با نشاط نگه داشت و از توانمندی همه استادان به خوبی استفاده کرد.
وی بر برگزاری کرسی های آزاداندیشی در دانشگاهها تاکید کرد و افزود: به رغم اینکه برگزاری کرسی های آزاد اندیشی مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است اما در برخی دانشگاهها اجازه برگزاری آن داده نمی شود.

* کرسی های آزاد اندیشی در دانشگاه های پیام نور خراسان رضوی برگزار می شود
رئیس منطقه 9 دانشگاه پیام نور و دانشگاه پیام نور خراسان رضوی نیز در این مراسم از برگزاری کرسی های آزاد اندیشی از ابتدای مهر ماه در تمام دانشگاه های پیام نور استان خبر داد.
عزیزالله نژاد علی با تاکید بر ضرورت برگزاری کرسی های آزاد اندیشی گفت: هیچ نگرانی از عواقب برگزاری کرسی های آزاد اندشی در دانشگاه ها نداریم و اگر نتوانیم آنها را برگزار کنیم نتوانسته ایم به رسالت اصلی خود عمل کنیم.
وی افزود: باید اجازه داد دانشجویان حرف خود را بزنند و ما به عنوان مسئولان دانشگاه آنها را بشنویم تا هم خود را اصلاح کنیم و هم راهکاری برای رفع مشکلات بیابیم.
نژادعلی اظهار داشت: نباید جامعه را به سوی ناامیدی پیش ببریم و پویایی علمی می تواند مهمترین سرمایه کشور باشد.
فرماندار کاشمر نیز در این مراسم شیب کاهش جمعیت دانشجویی این شهرستان را تند دانست و گفت: گرچه امروز دانشگاه پیام نور کاشمر با جمعیت اندک دانشجویی روبرو است اما درخواست داریم در برنامه آمایش سرزمینی و کلان رشته هایی برای این منطقه تعریف شود تا در آینده دانشگاه با زیرساخت های خویش با مشکل مواجه نشود.
محمد علی نبی پور از کاشمر به عنوان یکی از قطب های آموزشی منطقه یاد کرد و افزود: کاشمر در همجواری سه شهرستان بردسکن، خلیل ‌آباد و فیض آباد با حدود 500 هزار نفر جمعیت، محور این کانون جمعیتی محسوب می شود لذا باید دانشگاههای منطقه با یکدیگر همکاری داشته باشند.
وی اظهار داشت: تلاش می کنیم با زیرساخت های موجود از نظر منابع انسانی و فیزیکی و با پایشی که در آینده در رشته های آموزشی خواهیم داشت تعداد دانشجویان را افزایش و کیفیت آموزشی را بهبود بخشیم.
فرماندار کاشمر گفت: دانشگاه پیام نور کاشمر نیازمند رشته های جدید است و با توجه به امکانات و توان این دانشگاه باید استفاده بهتری از آن صورت گیرد.
در این مراسم سوله ورزشی دانشگاه پیام نور کاشمر با 2500 مترمربع زیربنا و هزینه 25 میلیارد ریال افتتاح شد.
کاشمر با پنج مرکز آموزش عالی و حدود سه هزار دانشجو در 228 کیلومتری مشهد قرار دارد.
7497 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.