بر اساس اعلام پلیس راه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران ۷۰ درصد تصادفات در چارچوب خطای انسانی ناشی از بی توجهی رانندگان به جلو، سرعت و سبقت غیرمجاز و راهکار مقابله با آن فرهنگ سازی، بازنگری در مجازاتهای قانونی بازدارنده و افزایش سامانه‌ های ثبت تخلفات است.
سازمان پزشکی قانونی اعلام کرد پارسال 16 هزار و 201 نفر در حوادث رانندگی ترافیکی در جاده های کشور جان باخته اند. تطابق این آمار با یافته های پلیس راه نشان می دهد ۳۵ درصد این حوادث ناشی از بی توجهی راننده به جلو و۲۰ درصد ناشی از سرعت غیرمجاز خودروهایی است که بعضا در سرعتهای بالا فاقد کارآیی و ایمنی لازم هستند اما رانندگان نسبت به این مهم تغافل می کنند.
همچنین سهم ۲۲ درصدی 'نقاط پرحادثه جاده ای' را نباید در فهرست علتهای حوادث رانندگی نادیده گرفت. این در حالی است که همه ساله و بطور مداوم سازمان راهداری و حمل ‌و نقل جاده ‌ای در حال تلاش و هزینه برای رفع نقاط پرحادثه هستند. هزینه نگهداری راهها بقدری بالاست که فقط هزینه خط‌ کشی سالانه جاده‌های کشور چهار هزار میلیارد ریال بودجه طلب می کند.
بر این اساس دستگاههای متولی همچون راهداری، پلیس راه ، جمعیت هلال احمر و اورژانس در چارچوب تلاش خستگی ناپذیر و بی پایان خود دست اندرکار آشکارسازی و رفع نقاط پرتصادف جاده ای، ترمیم و روکش آسفالت جاده ها، ایمن سازی منازل و مدارس حاشیه راهها، ایمن سازی جاده های روستایی، آموزش و بکارگیری نیروهای امدادگر، گسترش تجهیزات پزشکی همچون آمبولانس و شتاب در بکارگیری آنها، فرهنگ سازی به منظور تغییر در رفتار رانندگان، راه اندازی دوربینهای نظارتی و تشدید قوانین بازدارنده تخلفات و اعمال قانون برای متخلفان هستند.
در همین چارچوب طی تعطیلات نوروز امسال تلفات و تصادفات ناوگان عمومی حمل‌ و نقل مسافر بخاطر اقدام نیروی انتظامی در اتصال بانکهای اطلاعاتی پلیس و سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای به صفر رسید.

* کاهش سه درصدی تلفات
در این میان خراسان رضوی که سالانه میزبان 27 میلیون زائر و مسافر از اقصی نقاط ایران است جایگاهی حساس و در خور توجه دارد لذا در گزارش زیر تصویری اجمالی از اقدامات اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای این استان ارائه شده است.
90 درصد مسافران خراسان رضوی از طریق مسیرهای زمینی به این استان سفر می کنند. همچنین حجم رفت و آمد در جاده های بین شهری، روستایی و فرعی خراسان رضوی بطور میانگین ماهانه حدود 10 میلیون فقره است. این حجم رفت و آمد در مسیر 20 هزار و 574 کیلومتری راههای برون شهری و 14 هزار و 152 کیلومتر راههای روستایی این استان نیازمند مراقبت و نظارت دایمی دستگاههای دولتی ذیربط و تلاش همیشگی آنها است که به خوبی جریان دارد.
این در حالی است که رتبه خراسان رضوی در کشور از نظر زیرساختهای حوزه راه قابل ملاحظه نیست بطوری که این استان با 110 کیلومتر آزادراه رتبه نهم، با هزار و 72 کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، با هزار و 289 کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و با سه هزار و950 کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم را در میان دیگر استانهای کشور دارد اما ارتقا برای ایمنی راهها در خراسان رضوی طی سالهای اخیر روند رو به رشدی داسته است.
بر همین اساس مطابق آمار پزشکی قانونی، طی پنج سال اخیر و در پی اقدامات صورت گرفته در حوزه ایمنی راهها، تلفات ناشی از حوادث رانندگی در جاده های خراسان رضوی سالانه بطور میانگین حدود سه درصد کاهش یافته است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی به خبرنگار ایرنا گفت: این کاهش از آن جهت دارای اهمیت است که میزان رفت و آمد و سفرهای جاده ای حمل و نقل عمومی در این استان سالانه حدود 10 درصد رشد دارد لذا دستیابی به کاهش آمار تلفات جاده ای در سایه نظارت و تلاش همه دستگاههای متولی جاده اتفاق افتاده است.
ابراهیم نصری افزود: بر اساس آمار، تلفات جاده ای خراسان رضوی از سال 1392 تاکنون کاهش یافته بطوری که شمار قربانیان تصادفات رانندگی از 852 نفر سال 92 به 733 نفر در سال 1396 نزول کرده است.
وی ادامه داد: تغییر در رفتار رانندگان، فعال شدن دوربینهای نظارتی جاده ای و تشدید اعمال قانون برای متخلفان از جمله عوامل اصلی کاهش تلفات رانندگی در خراسان رضوی بوده اند.

* نصب سامانه های نظارتی
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی گفت: مهمترین اقدام برای کاهش آمار مرگ و میر ناشی از تصادفات استقرار دوربینهای نظارت تصویری در جاده ها است زیرا پس از اجرای آن شاهد کاهش سرعت متوسط خودروها در راههای این استان و کمتر شدن تصادفها بوده ایم.
رئیس مرکز مدیریت راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 141سامانه ثبت تخلف سرعت در سطح جاده های این استان نصب شده که هم اکنون 103 سامانه آن در حال بهره برداری است.
ابوالفضل حسینی عشرت آبادی افزود: نصب این سامانه ها در خراسان رضوی از سال 1392 آغاز شد و تا سال 1396 تعداد 88 سامانه در سطح استان مورد استفاده قرار گرفت.
وی ادامه داد: خراسان رضوی در سال 1390 نخستین استان کشور بود که دوربینهای نظارت جاده ای را بکار گرفت.

* آشکارسازی نقطه پرتصادف جاده ای
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: طی سالهای اخیر از 147 نقطه پرتصادف ابلاغی از سوی وزارت راه و شهرسازی در راههای این استان 87 نقطه دارای تصادف و 60 نقطه به عنوان پرتصادف شناسایی و در این چارچوب تاکنون 67 محل با نصب تابلو و علائم هشداردهنده، آشکارسازی و آرام سازی شده اند.
علیرضا خجسته افزود: از مجموع 147 محل، 9 مکان شامل رباط سفید، تونل رباط سفید، محدوده ویلاها، تپه های قره باغ، سه راهی ابویسان، تقاطع افچنگ، پیچ بفره، دوربرگردان توس و ویرانی با نصب نیوجرسی، گاردریل، نصب روشنایی و شیارهای لرزاننده طولی و عرضی ایمن سازی شده اند.
وی ادامه داد: نقاطی مانند دوربرگردان حکیم آباد، دوربرگردان اخلمد، محدوده کارخانه گچ مشهد و سه راهی مهنه نیز از فهرست نقاط پرتصادف و دارای سوانح جاده ای حذف شده اند.
معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیاز اعتباری این استان را برای حذف و یا اصلاح 60 نقطه حادثه خیز جاده ای 450 میلیارد ریال عنوان و بیان کرد: طرحهایی که نیازمند ساخت پل، تقاطع غیرهمسطح، جاده و مسیرهای جدید است توسط شرکت توسعه زیرساختهای وزارت راه و امور اصلاح مسیرها، نصب علائم و رفع حادثه خیزی نقاط نیز توسط اداره کل راهداری انجام می شوند.

* سالانه هزار کیلومتر ترمیم و روکش آسفالت
وی همچنین به فعالیت مستمر راهداران برای ارتقا ایمنی راهها اشاره و بیان کرد: از سال 1392 تاکنون در پنج هزار و 90 کیلومتر از راههای خراسان عملیات روکش، ترمیم و لکه گیری صورت گرفته است.
خجسته افزود: نگهداری مستمر از علائم و احیا خط کشی راهها نیز امری همیشگی است که سالانه در پنج هزار کیلومتر راههای خراسان رضوی انجام می شود.
وی همچنین اختصاص قیر رایگان را از اقدامات شاخص دولت تدبیر و امید در حوزه راهدای توصیف و بیان کرد: تاکنون برای اجرای مستمر عملیات راهداری در حوزه روکش و ترمیم آسفالت در خراسان رضوی 156هزار تن قیر رایگان تخصیص یافته و مصرف شده است.

* ایمن سازی منازل و مدارس حاشیه جاده
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اقدام برای ارتقای ایمنی ساکنان و به ویژه دانش آموزان ساکن حاشیه جاده ها در دو بخش فرهنگی و فیزیکی صورت می گیرد. اقدامات فرهنگی شامل اطلاع رسانی در سطح مدارس و اجرای طرحهای پیشگیری از تصادفات است.
جواد وحدتی فرد افزود: در چارچوب فعالیتهای فیزیکی نیز پارسال محوطه مقابل 96 مدرسه حاشیه راههای خراسان رضوی ایمن سازی شد. این عملیات شامل خط کشی و نصب علائم و تجهیزات آشکارسازی، نصب شیارهای لرزاننده و سرعتکاه آسفالتی بوده است.
وی ادامه داد: همچنین برگزاری دوره های آموزشی برای رانندگان، مسئولان فنی و مدیران شرکتهای حمل و نقل از دیگر اقداماتی است که به کاهش سوانح و تلفات رانندگی در خراسان رضوی منجر شده به شکلی که در برخی موارد لازمه تمدید فعالیت رانندگان و شرکتهای حمل و نقل مشارکت فعال در همین کلاسها است.

* ایمن سازی محورهای روستایی
معاون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی همچنین به سهم بالای تصادفات در راههای روستایی اشاره و بیان کرد: بر اساس هماهنگی میان دهیاریها و چهار دستگاه خدمت رسان حوزه جاده شامل راهداری، پلیس راه ، جمعیت هلال احمر و اورژانس برگزاری دوره های آموزشی برای دهیاران روستاهای حاشیه راه ترتیب داده شد.
وی افزود: این دوره های آموزشی برای نخستین بار اسفند پار سال آغاز شده و قرار است این اقدام آموزشی جهت ایمن بخشی به ساکنان حاشیه راهها بطور مستمر در طول سال ادامه یابد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.