امروز عرفه است و دلهای مشتاق صحرای خود را به آستان ملائک پاسبان رضوی رسانیده اند و در سایه گنبد طلا و گلدسته های حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) ماوا گزیده اند.
قلبهای هزاران دلداده اهل بیت عصمت و طهارت (ع) رنگ عشق به خود گرفته و در آرزوی زیارت حضرت امام حسین (ع) به بهشت مشهد پا گذاشته اند تا با طواف روضه رضوان، دلهای خود را به صحرای عرفات نزدیک کنند و از زیارت بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) به زیارت حرم سیدالشهدا (ع) برسند.
امروز دلهای بسیار در بارگاه رضوی بهانه حضور در سرزمین عرفات را می گیرند اما با زمزمه ناب دعا و همنوایی با قافله سالار قبیله عشق در حرم قدسی حضرت امام رضا (ع) اندکی آسوده می گردند و از این زلال معرفت ناب سیراب می شوند.
مرحوم علامه مجلسی، روز عرفه را از اعیاد بزرگ اسلامی خوانده و بودن در این سرزمین را یک توفیق می داند، اما حضور در مکانی مانند حرم مطهر رضوی و انجام دعا در حین زیارت این بارگاه مقدس از بهترین اعمال برای کسانی است که از راه دور قصد زیارت و طلب اجابت دعا از ساحت مقدس حضرت امام حسین (ع) را دارند.
استاد برجسته حوزه های علمیه کشور و از نخبگان ملی و بین المللی درباره فضیلت حضور در حرم مطهر رضوی برای شرکت در دعای عرفه به خبرنگار ایرنا گفت: روز عرفه، روز مقاومت، پایداری و ظلم ستیزی است.
حجت الاسلام صادق گلزاده اظهار داشت: روز عرفه، روز معرفت، اجابت دعا، نیایش و روز زیارتی حضرت امام حسین (ع) است که ائمه معصومین (ع) و بزرگان دینی این روز را بسیار عظیم و ارزشمند می دانند.
وی بیان کرد: گفته می شود زمانی که جبرئیل به حضرت ابراهیم مناسک حج را می آموخت به عرفه که رسید فرمود 'عرفَ' یعنی معرفت و شناخت زیرساخت عمل و کردار است.
این استاد حوزه گفت: ذکر گفتن از 70 ساعت عبادت بهتر است و روز عرفه هنگامه ذکر و دعاست و ظرفیتی به شمار می رود که پروردگار متعال برای انسانها قرار داده است.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: آدم و حوا پس از هبوط از بهشت و آمدن به کره خاکی، در سرزمین عرفات یکدیگر را یافتند و به همین دلیل این منطقه عرفات و این روز عرفه نامگذاری شده است.
وی افزود: یک معنای دیگر عرفه، صبر و شکیبایی است و انسانها در روز عرفه از ظهر تا غروب صبوری کرده و دعا و نیایش می کنند که این امر به منزله تمرینی برای افزایش بردباری در انسان است.
وی ادامه داد: پیامبر اسلام (ص) برای آزادی از آتش جهنم، بعد از شب قدر، هیچ زمانی را به عظمت و شکوه روز عرفه نمی دانند، همچنین آن حضرت در تعبیری دیگر از روز عرفه می فرمایند، 'خداوند بر اهل دعا، معرفت، شناخت و مناجات مومنین در روز عرفه مباهات می کند.'
سخنران حرم مطهر رضوی گفت: بنا به سفارش بزرگان دین، فرصت طلایی عرفه در مکانی مقدس مانند حرم مطهر رضوی را باید غنیمت شمرد زیرا آنان معرفت و نجات بشر از گناهان با دعا در روز عرفه و در مکان مقدس را نوید داده اند.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: امیر مومنان حضرت علی (ع) راه آمرزش برخی گناهان را مناجات عرفه و پناه بردن به نیایش و دعا بویژه در اماکن مقدس می دانند و حضرت امام صادق (ع) می فرمایند 'بشتاب به سوی دعای روز عرفه، تلاش کن و حتی یک لحظه از این زمان مقدس را از دست نده، روز عرفه روز درخواست و دعا و نیایش است'.
وی بیان کرد: ابر، منشا باران و دعا منشا اجابت است لذا ابر باران رحمت پروردگار، دعاست آن هم در مکانی مانند حرم مطهر رضوی و در زمانی مانند روز عرفه.
استاد برجسته حوزه های علمیه کشور گفت: دعای مناجات عرفه در حرم مطهر رضوی در واقع زیارت از راه دور زائران به شمار می رود و دعای این زائران زودتر از حاضران در سرزمین عرفات مستجاب می شود و مورد عنایت قرار می گیرند.
حجت الاسلام گلزاده اظهار داشت: روز عرفه، روز ولایت، خداباوری و زیارت است و در واقع یک بسته متعالی و اوج گرفتنی است، دعای عرفه انسان را به اوج می رساند.
وی گفت: اهل بیت (ع) فرمودند در روز عرفه به زبانی که گناه نکردید، دعا کنید، یعنی با زبان خود برای دیگران دعا کنید زیرا از این زبان گناه نکرده اید.
وی بیان کرد: امروز در حرم مطهر رضوی غوغای اجابت برای تعجیل در ظهور امام عصر (عج)، طلب رفع شر دشمنان و حل مشکلات مردم خواهد بود و باران رحمت اجابت از سوی خدا به سوی حرم مطهر رضوی سرازیر می شود.
معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان قدس رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: مراسم عرفه از ساعت 16 تا 19 با حضور زائران و مجاوران در صحن جامع حرم مطهر رضوی برگزار می ‎شود، در این مراسم حجت الاسلام سید حسین مؤمنی سخنرانی می کند و محمود کریمی به قرائت دعای عرفه می ‌‏پردازد.
حجت الاسلام سید جلال حسینی اظهار داشت: صوت و تصویر این برنامه به صورت سراسری در همه اماکن متبرک این حرم مطهر پخش می شود و به تعداد کافی کتاب ‏های ادعیه و دعای عرفه در چند نقطه از حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) توزیع می شود.
وی گفت: پس از قرائت دعای عرفه و اقامه نماز مغرب و عشا، روضه خوانی و مرثیه سرایی توسط مداحان در مصیبت 'مسلم بن عقیل' و 'هانی بن عروه' برگزار می شود.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.