علیرضا رشیدیان روز پنجشنبه در شورای گفت وگوی بخش خصوصی و دولت در اتاق بازرگانی مشهد افزود: رهبر معظم انقلاب تاکید کردند که کسانی از عددی مشخص، دریافتی کمتری دارند و با این تغییرات قیمتی در بازار در تامین مایحتاج زندگی خود دچار مشکل جدی شده اند.
وی اظهار داشت: ما با همکاری بخش خصوصی به دنبال اتخاذ راهکارها و برنامه ریزی هایی هستیم که ضمن کنترل نقدینگی در جهت رفع مشکلات دهک های پایین جامعه اقدام کنیم.
وی با اشاره به اثرات تحریم ها بر روی برخی تولیدات استان گفت: هم اینک تعداد زیادی خودرو در واحد ایران خودرو خراسان وجود دارد که به دلیل نقص، قابلیت شماره گذاری و تحویل ندارد لذا باید از توان قطعه سازان داخلی برای رفع این نواقص بهره گرفت.
استاندار خراسان رضوی افزود: گرانی بعد از تکانه های اقتصادی اخیر، یک واقعیت است، لذا باید برای کنترل گرانی بویژه در اقلام اساسی باید دو کار انجام داد که یک اقدام مربوط به کنترل قیمتها خصوصا در مایحتاج عمومی و کالاهای اساسی و دیگری کنترل قیمت در بازار تهران است.
رشیدیان اظهار داشت: هم اینک کالاهای اساسی به میزان مورد نیاز در استان تامین شده است اما برخی اقلام مانند مرغ به دلیل کاهش جوجه ریزی، مقداری افزایش قیمت داشته که این افزایش تابع بازار تهران است.
وی بیان کرد: اگر قیمت مرغ بیش از 10 هزار تومان شود، فشار زیادی بر مردم بویژه دهک های پایین جامعه وارد می شود، لذا باید هم تولیدکنندگان و هم عرضه کنندگان در شرایط موجود قدری مدارا کنند و به مردم توجه جدی داشته باشند.
وی افزود: از سوی دیگر لازم است یک سیاستگذاری کلی در کشور صورت گیرد تا این تفاوت قیمت در اقلام اساسی بین تهران و استان های دیگر مشکلاتی را برای عرضه کنندگان و مصرف کنندگان به وجود نیاورد.
استاندار خراسان رضوی اظهار داشت: تولیدکنندگان استان نسبت به گران شدن محصولات پتروشیمی و فولاد نگران هستند و این مساله به تولید داخلی استان ضربه وارد می کند، درخواست می شود کنترل قیمت محصولات پتروشیمی و فولاد در کشور از طریق اتاق بازرگانی پیگیری شود.
وی ادامه داد: با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، اجرای پروژه های ساختمانی از سوی پیمانکاران در استان با مشکل مواجه شده لذا لازم است از طریق اتاق بازرگانی به این موضوع رسیدگی شود تا حداقل از پیمانکاران در مورد پروژه های نیمه کاره استان بهره گرفته شود.
رشیدیان با قدردانی از اصلاح سریع مصوبه مربوط به پرداخت مابه التفاوت بخش تولید از محل دریافت ارز گفت: این مساله منجر به نگرانی مسئولان در بخش خصوصی و حتی مدیران بخش دولتی شده بود که خوشبختانه بلافاصله دولت این موضوع را اصلاح کرد.
استاندار خراسان رضوی همچنین از سخنان رهبر معظم انقلاب و دستور اکید ایشان به رئیس قوه قضائیه نسبت به برخورد با مفاسد اقتصادی قدردانی کرد و گفت: برای حمایت از تولید و اقتصاد داخلی لازم است با مفسدان اقتصادی که در حوزه قاچاق، کم فروشی و گران فروشی فعالیت دارند، عادلانه، به اندازه و شفاف در جهت حمایت از تولیدکنندگان داخلی برخورد شود.
رشیدیان اظهار داشت: قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم نیز ابلاغ شد که می تواند برای مراودات پولی و بین المللی کشور و همچنین جذب سرمایه گذاری خارجی زمینه ساز شود لذا امید است با همکاری بخش خصوصی و دولتی شاهد بهبود سرمایه گذاری خارجی باشیم.
وی بیان کرد: با توجه به این شوک اقتصادی و وضعیت خاصی که مساله تحریم ها ایجاد کرده، خراسان رضوی در اجرای قانون بهبود فضای کسب و کار رتبه 13 کشور را کسب کرده که با توجه به تعامل مناسب بین بخش خصوصی و دولتی آن، در شان این استان نیست لذا باید در جهت بهبود این رتبه برنامه ریزی و اقدامات مشترکی انجام شود.
استاندار خراسان رضوی با اشاره به تداوم کاهش بیکاری استان در سال جاری گفت: بیکاری استان در بهار امسال 10،7 درصد بود که در مقایسه با بهار پارسال 3.6 درصد کاهش نشان می دهد ولی با توجه به تکانه هایی که در حوزه اقتصاد و بخش تولید ایجاد شده، نسبت به حفظ اشتغال در وهله نخست باید پیگیری های لازم را داشته باشیم.
وی اظهار داشت: طی سه ماهه ابتدای امسال تولید صنعتی در خراسان رضوی افزایش یافت، همچنین میزان صادرات در چهار ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل با 731 میلیون دلار، 29 درصد و میزان واردات با 133 میلیون دلار، 12 درصد رشد یافت و تراز بازرگانی با 588 میلیون دلار مثبت شد.
استاندار خراسان رضوی گفت: آمار نشان می دهد که ما توان بهره گیری از ظرفیت صادرات در بازار صنعتی برای تامین ارز مورد نیاز گروه های وارداتی طبقه دوم را داریم لذا باید وارد و صادر کنندگان استان در فضایی مناسب بتوانند از این ظرفیت برای تامین نیاز هم استفاده کنند.
7489/5132
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.